dnes
Sobota - obcasny-dest
17°C
zítra
Neděle - zatazeno
19°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
17°C
Praha nadále počítá s lanovkou do Bohnic, stavba by mohla začít do čtyř let
Plánovaná podoba zastávky na Podbabě. Vizualice: Ing. arch. Václav Brejška

Praha nadále počítá s lanovkou do Bohnic, stavba by mohla začít do čtyř let

Hlavní město plánuje postavit lanovku, která povede z Podbaby přes Vltavu okolo zoo do Bohnic. Stavba by mohla začít v roce 2023 nebo 2024 a lanovka má sloužit jako dočasné řešení do doby, než Prahu 6 a Prahu 8 spojí tramvajová trať vedoucí přes nový most. ČTK to řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě). Lanovka by měla mít tři stanice a její stavba má podle dřívějších odhadů vyjít na 1,5 miliardy korun.

V současnosti je pro cestu MHD z Prahy 6 do Prahu 8 nutné jet přes centrum, což podle vedení města zbytečně zatěžuje dopravní systém. V plánu je proto propojit Podbabu a Bohnice tramvají, která povede přes nový most v cípu Císařského ostrova. Podle Scheinherra by první etapa trati vedoucí přes řeku k zoo měla být včetně nového mostu hotova do roku 2030. „Po roce 2030 je plánován poslední tramvajový úsek Troja – Bohnice," uvedl.

Mezitím nicméně město plánuje vybudovat lanovku, jejíž stavba je výrazně kratší než u tramvaje. Podle dokumentace pro hodnocení vlivu projektu na životní prostředí (EIA) by měla trvat půl roku.

„Lanovka je dočasné řešení pro nejkritičtější úsek spojení Praha 6 – Praha 8 přes vodu a stometrovou stolovou horu," vysvětlil Scheinhher. „Nerad bych předbíhal s termíny vzhledem k tomu, kolik toho je ještě před námi, ale v roce 2024 se snad už bude lanovka stavět," dodal.

lanovka-vizualizace-interier

Město zatím nevybralo dodavatele stavby, podle dokumentace pro EIA by měla kabiny nést tři lana na pěti ocelových sloupech s betonovými základy ve výšce mezi 25 a 44 metry. Kabiny by měly být klimatizované s vyztuženými podlahami, aby odolaly případnému výbuchu metanu v Ústřední čistírně odpadních vod, nad kterou lanovka povede.

Stanice budou v Podbabě, na druhém straně řeky v Troji a v Bohnicích u obchodního centra Krakov. Oproti zvažovaným plánům nakonec trasa nemá vést nad zoologickou zahradou, ale okolo ní.

Podle informací prezentovaných v říjnu na magistrátním výboru pro dopravu mají být náklady na výstavbu lanovky 1,5 miliardy korun, jízda má trvat sedm minut a kabiny by měly být v méně než minutových intervalech schopné přepravit 2000 cestujících za hodinu.

Investiční náklady pro stavbu tramvaje pak mají být podle materiálu pět miliard korun, přepravní kapacita obdobná a výstavba má trvat čtyři roky. Město také plánuje do roku 2030 postavit další tramvajovou trať, která Podbabu propojí se Suchdolem.

lanovka-vizualizace-sklenarka

S plánem stavby lanovky původně přišlo minulé vedení magistrátu. Tehdejší radní pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD) navrhoval také projekt lanovky od Vltavy na Letnou, z toho však sešlo.

V předchozích volebních obdobích se pak hovořilo mimo jiné o lanovce ze Smíchova na Pankrác, přes Prokopské údolí nebo z Holešovic do Troje. V současné době v Praze funguje pozemní lanovka na Petřín a další je v zoo v Troji.


Praha 4: Dotace na využití srážkových vod

4. června 2020 v 11:24

Radnice Prahy 4 vyhlásila druhou výzvu dotačního programu na podporu akumulace a využití srážkových vod pro rok 2020. Chce tak podpořit občany při pořízení retenčních nádob na podporu akumulace a lokálního využití srážkových vod.

Magistrát upravuje provoz

3. června 2020 v 19:55

V souvislosti s uvolňováním mimořádných opatření upravil Magistrát hl. m. Prahy provoz v budově Nové radnice.

Další články
Nahoru