
Praha musí zrychlit přípravu dokončení Městského okruhu, posudek EIA vyprší v roce 2027
14. ledna 2025 16:50
Pražští radní odsouhlasili záměr nadlimitní veřejné zakázky na přepracování projektových dokumentací staveb Městského okruhu a Libeňské spojky tak, aby mohly být povoleny dle nového stavebního zákona. Zhotovitel by měl být vybrán do června. Povolení záměru by se tímto postupem mělo urychlit až o dva roky oproti původnímu plánu, který počítal se získáním stavebního povolení v roce 2029.
Plánovaný soubor silničních staveb a tunelů potřebuje přepracovat dokumentaci pro povolení. Jedná se konkrétně o stavby Pelc/Tyrolka – U Kříže, Balabenka – Rybníčky a také o Libeňskou spojku.
Minulé vedení magistrátu nechalo původní projekt upravit tak, aby z větší části vedl tunely. Ty mají tvořit si 8,5 kilometru z celkové trasy. O územní rozhodnutí stavby magistrát požádal v září 2022, řízení dosud neskončilo. Podle aktuálně schváleného dokumentu navíc zatím úřad rozhodnutí ani vydat nemůže, protože město dosud neschválilo projednávanou změnu, která zanese trasu okruhu do územního plánu.
„Díky novému stavebnímu zákonu urychlíme přípravu Městského okruhu a zajistíme tím jeho včasnou realizaci. Zákon nám umožní získat potřebná povolení v roce 2027, což je klíčové pro využití stávajících platných stanovisek EIA, která kvůli novele z pera ministerstva životního prostředí již nelze prodloužit. V opačném případě, kdybychom nevyužili výhody stavebního zákona, by totiž hrozilo posunutí realizace Městského okruhu až za rok 2040,“ řekl 1. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).„Po nabytí účinnosti nového stavebního zákona jsme zpracovali analýzu dalšího postupu povolování této nejdůležitější dopravní stavby na území Prahy a rozhodli jsme se, že zvolíme časově i finančně nejvhodnější variantu, což vyplynulo i z provedených předběžných konzultaci, které provedl odbor investiční. Do léta bychom pak měli přijmout změnu územního plánu daných území a všechny kroky směřujeme k začátku roku 2027, kdy bychom získali povolení záměru,“ řekl náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN).
Součástí zakázky je zajištění všech nezbytných inženýrských činností, průzkumných prací, geodetického zaměření a koordinace s návaznými investičními akcemi jako jsou Jarovská třída, Jižní obchvat Libně, Vysočanská radiála II.etapa, Severovýchodní cyklomagistrála, územní studie Palmovka a územní studie Pelc-Tyrolka. A také koordinace souboru staveb s projektem Železničního uzlu Praha.

Podle předsedy opoziční Prahy Sobě Adama Scheinherra je krok jen pokusem zakrýt to, že koalice přehlédla blížící se propadnutí posudku EIA. „Politici Pirátů a ODS se asi spoléhali, že platnost důležitého razítka půjde prodloužit, to ale podle nového zákona nejde. Zákon je přitom z vládní dílny, tedy od stranických kolegů současné koalice,“ uvedl.
Předpokládaná hodnota veřejné zakázky je stanovena na 223 850 000 korun včetně DPH. Městský okruh a Libeňská spojka jsou v územním plánu vymezeny jako veřejně prospěšné stavby celoměstského až regionálního významu.
„Samotná hodnota staveb se odhaduje na více než 100 miliard korun při délce 11 kilometrů, z čehož 8,5 kilometru povede v tunelech. Kromě hlavní podzemní stavby je součástí rovněž úprava nadzemních ploch do moderní zklidněné podoby, realizace 45 kilometrů nových cyklotras, revitalizace 25 hektarů stávající zeleně, tři kilometry vyhrazených pruhů pro autobusy či 450 nových parkovacích stání,“ dodal mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.