Praha mosty spojená. Bohatě ilustrovaná kniha seznamuje se současnými i zaniklými stavbami
17. prosince 2020 17:26
Dějiny mostů jsou součástí historie města, jeho obyvatel, jeho správy. Je to kronika střetů koncepcí, odborných i politických rozhodnutí, vážení alternativ a někdy i osobních sporů a soukromých zájmů. Často jde o drama výbušné, někdy však s rysy hořké komedie, jindy bezelstně úsměvné a protkané dobovými kuriozitami.
Bohatě ilustrovaná kniha Praha mosty spojená seznamuje s plánováním, stavbou, uměleckou výzdobou a historií velkých a řady malých pražských mostů, současných i zaniklých.
Nabízí ale více. Je zaměřena i na širší kontext mostních staveb a jejich předmostí. Na to, jak se mosty promítaly a promítají do života velkoměsta. Líčí, jak si Praha „své mosty“ prosazuje a jak její mosty naopak Prahu mění.
Zajímavosti z knihy:
Karlův most
Na jaře roku 1588 se na Karlově mostě objevil medvěd, procházel se po něm sem a tam a zcela jej opanoval. Zjistilo se, že patřil arcibiskupovi Martinu Medkovi a utekl z výběhu u křižovnického kláštera. Odchycen byl až na opačném břehu u kostela sv. Tomáše.
Řetězový most císaře Františka I.
Problémem byl dřevěný povrch mostovky, neboť kopyta koní jej trhala na třísky, čímž se zvyšovalo nebezpečí požáru z odhozených oharků doutníků. Proto bylo 15. 5. 1847 přikázáno, aby kuřáci házeli nedopalky nikoli na mostovku, ale rovnou do Vltavy. Jelikož však příkazu nebylo dbáno a mostovka několikrát vzplála, bylo kouření na mostě 6. června 1847 zcela zakázáno.
Jateční most:
Byl předchůdcem Hlávkova mostu. Dřevěné provizorium znamenalo velký přínos především pro Ústřední jatka v Holešovicích. Z těšnovského nádraží byla stáda jatečního skotu hnána přímo na most, z něho na Bubenské nábřeží a dále do jatek. A opačným směrem byla z jatek Praha zásobována zpracovaným masem.
Jiráskův most
Přesto, že tramvaje přes Jiráskův most navzdory položeným kolejím nikdy nejezdily (zato přes něj jezdila jediná trolejbusová linka v Praze, která propojovala oba břehy), souvisí jeho stavba s jednou pražskou tramvajovou raritou, a to s tramvajovou tratí s nejkratším fungováním. Ta vedla tehdejší Podskalskou (dnes Gorazdovou) ulicí jako provizorní v době stavby předmostí a tramvaje po ní jezdily pouhých 21 dní – od 14. května do 3. června 1932.
Nuselský most
K pozoruhodnostem Nuselského mostu patří bezesporu militární průběh jeho zkoušek. První – statické (s využitím 66 tanků) – proběhly ještě na hrubé stavbě na počátku roku 1970. Druhé – dynamické (s využitím impulsních raketových motorů) – se uskutečnily na již otevřeném mostě v dubnu 1974 před zahájením provozu metra.
Knihu Praha mosty spojená si můžete koupit zde.
O autorech
Vladislav Dudák, filosof, historik a učitel. Kromě filosofie se dlouhodobě zabývá historií a památkami Prahy. Je mj. autorem a spoluautorem středoškolských a vysokoškolských učebnic a dvousvazkové Encyklopedie světové architektury. O Praze napsal například publikaci o vztahu města a Vltavy Prahou po Vltavě a netradičního průvodce Pražský poutník aneb Prahou ze všech stran. Za editorskou práci byl oceněn Výroční cenou nadace Český literární fond, nominován s kolektivem na Magnesia litera.
Vít Rýpar, architekt, učitel, doktorand na Fakultě architektury pražské techniky. Spolupracovník na výzkumných projektech souvisejících s urbanismem a kulturními hodnotami měst a venkova (na ČVUT a IPR Praha). Spoluautor mnoha soutěžních návrhů, i několika oceněných (náměstí, náves a hřbitov), zatím nerealizovaných. Při studiu projektoval dřevostavby, od dokončení školy se věnuje projektům na pomezí architektury a urbanismu.