Praha mění ve vozech metra cedule se schématy linek, noví jezevčíci ztmavli
26. prosince 2024 11:46
Nad jednotlivými dveřmi se bude střídat upravené klasické schéma všech linek s jednolinkovou variantou ve větším detailu. Nová bude také podoba podrobnějších schémat sítě s detailem centra Prahy u některých dveří.
Novou podobu grafického zobrazení informací ve vozech metra vytvořilo studio Side2 v rámci projektu Čitelná Praha. Výchozí návrh včetně alternativní jednolinkové varianty byl na začátku letošního roku podle Drápala podroben detailnímu uživatelskému zkoumání.
„V hloubkových kvalitativních rozhovorech i v rozsáhlém anketním průzkumu jsme přímo ve vozech zjišťovali čitelnost a srozumitelnost jednotlivých prvků, co lidem ve schématech chybí nebo naopak přebývá, co vyplývá pro nové návrhy z funkčního porovnání s původní grafikou, i jakou variantu schématu nad dveřmi preferují,“ sdělil Drápal.
Na základě těchto průzkumů dopracovalo grafické studio systém do finální podoby, která reflektuje maximum připomínek veřejnosti i podnětů z praxe a nyní budou noví „jezevčíci“ instalováni do všech vozů metra.
„Ikoničtí ,jezevčíci´ v pražském metru dostanou nový kabát. Oproti původnímu návrhu jsme třeba zvětšili písmo, zlepšili symbol pro bezbariérovost nebo zvýraznili přestupní stanice. Společně tím tvoříme Prahu, kde se může každý jednoduše orientovat,“ řekl náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).Zatímco nyní je nad všemi dveřmi v metru jeden typ cedule, nově budou u každé dvojice dveří proti sobě dva. První bude upravenou verzí nynějšího schématu zahrnujícího všechny tři linky, druhou pak varianta s konkrétní linkou ve větším detailu.
Nová bude podle Drápala u některých dveří také podoba podrobnějších schémat sítě s detailem centra Prahy, jejichž počet se navíc zdvojnásobí.
Nové cedule jsou koncipovány se světlým písmem na tmavém podkladu, což na sociálních sítích někteří cestující kritizovali. V průzkumech se nicméně podle organizace potvrdila jejich lepší čitelnost, a to zejména u lidí se zrakovým omezením.
Cestující podle Drápala neměli podle průzkumů problém ani s prohozením některých konečných úseků, jehož důvodem je možnost budoucího doplnění budované linky D.
U trojlinkové varianty oproti původnímu návrhu přibyly ikony frekventovaných bodů, jako je Staroměstská radnice, Vyšehrad, O2 arena nebo Pražský hrad.