Praha má po padesáti letech trolejbusovou trať, zprovozní ji z Letňan do Čakovic
14. října 2022 11:59
Úsek Letňany–Čakovice je součástí první plnohodnotné trolejbusové tratě postavené v Praze 50 let poté, co zde byl 15. října 1972 ukončen provoz trolejbusů. Trolejbusovou infrastrukturu začal DPP budovat letos od 10. ledna v rámci projektu elektrifikace autobusové linky 140 z Palmovky do Miškovic, která se po jejím dokončení a zahájení plného provozu trolejbusů změní na trolejbusovou linku 58.
Stavbu realizuje sdružení společností Elektrizace Praha a OHLA ŽS, předpokládané náklady na výstavbu činí necelých 284 milionů korun.
„Moderní trolejbusy budou už na jaře 2023 jezdit mezi Palmovkou a Čakovicemi. V prudkém stoupání Prosecké ulice nám autobusy nyní spotřebují zhruba 52 litrů nafty na 100 kilometrů. Dieselové autobusy nahradíme bezemisními bateriovými kloubovými trolejbusy. V souladu s klimatickým plánem hlavního města připravili a schválili projekty elektrifikace dalších 12 městských autobusových linek, ve spolupráci se Středočeským krajem i první příměstské a jejich proměnu na trolejbusové,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). Na lince 58 bude jezdit od příštího jara 15 kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18.
Původní trolejbusová linka 58 spojující Libeň, Letňany a Čakovice (závod Avia) byla uvedena do provozu před více než 70 lety, 4. srpna 1952, tj. v době, kdy Letňany i Čakovice byly ještě samostatné obce. Linka měřila 6 kilometrů, začínala smyčkou v Libni, U Kříže a provoz na ní zajišťovaly výlučně trolejbusy typu Tatra 400.
„Jeden z nich máme i v našem Muzeu MHD ve Střešovicích a veřejnost se ním bude moct v sobotu i v neděli svézt po nové trolejbusové trati na speciálních okružních jízdách. Po rozhodnutí o postupné likvidaci trolejbusů v Praze byla linka 58 navržena ke zrušení v roce 1966. Její faktický konec nastal už dříve, 9. července 1965, kdy byly kvůli havarijnímu stavu vozovky v ulici Nad Krocínkou trolejbusy nahrazeny autobusy,“ doplnil historické souvislosti technický ředitel DPP Jan Šurovský.
„Jsem rád, že právě Letňany mohou být mezi prvními městským částmi, kam se opět vrátí trolejbusy. Celý tento projekt vnímám jako pozitivní krok ke zlepšení nejen městské hromadné dopravy, ale i životního prostředí. Díky elektrifikaci autobusů máme nyní v Tupolevově ulici samostatný bus pruh a doprava tak bude nejen čistší ale i klidnější a rychlejší zároveň,“ řekl starosta Prahy 18 Zdeněk Kučera (ANO).
„Dlouhodobě podporujeme návrat trolejbusové dopravy do naší městské části, a proto vítáme dokončení trolejbusové trati Letňany–Čakovice. Díky tomu bude jedna z našich dvou páteřních kapacitních linek převedena do elektroprovozu, který umožňuje čistší životní prostředí v místě pohybu vozidel, a také nižší hlukovou zátěž. Do budoucna bychom byli rádi, aby nová trať umožnila elektrifikaci i dalších linek, zejména linky 136,“ řekl starosta městské části Praha – Čakovice Jiří Vintiška (ODS).
Speciální okružní jízdy historickými trolejbusy pro veřejnost
U příležitosti 50. výročí ukončení provozu trolejbusů v Praze, 5 výročí zahájení pilotního provozu v Prosecké ulici a zahájení zkušebního provozu v úseku Letňany–Čakovice DPP na tuto sobotu 15. a neděli 16. října připravil pro fanoušky MHD a širokou veřejnost speciální okružní jízdy historických trolejbusů právě po nově postavené trati.
Po oba dny bude v hodinových intervalech z autobusového terminálu Letňany vyjíždět pět historických trolejbusů k Obchodnímu centru Čakovice a zpět. Místenka na každou okružní jízdu stojí 50 korun, lze ji zakoupit on-line na Fanshopu DPP na webu DPP a je nutné se jí prokázat před nástupem na jízdu. Případný doprodej místenek bude probíhat i na místě.
Kromě těchto pěti historických vozidel budou po celou dobu víkendové akce v autobusovém terminálu Letňany vystavena také další vozidla. Jedním z nich je trolejbus Praga TOT ev. č. 303 ze sbírek Muzea MHD DPP, rok výroby 1936, což je jeden ze tří trolejbusů, kterým byla 28. srpna 1936 v Praze zahájena trolejbusová doprava na lince od vozovny Střešovice ke sv. Matěji. Dále bude k vidění trolejbus Škoda 24 Tr Irisbus ev. č. 9508, což je první vlastní trolejbus DPP po 60 letech sloužící primárně jako výcvikové vozidlo a pro služební účely.
V neposlední řadě návštěvníci uvidí také trolejbus SOR TNS 12, což je standardní, 12metrová verze bateriového trolejbusu s elektrovýzbrojí společnosti Cegelec. Kloubová, 18metrová verze tohoto vozidla bude jezdit právě na lince 58 z Palmovky do Čakovic respektive Miškovic.
Všech 9 trolejbusů společně si budou moct fanoušci MHD či široká veřejnost vyfotit v autobusovém terminálu Letňany v sobotu 15. října v 11:45 hodin.