dnes
Pátek - polojasno
2°C
zítra
Sobota - obcasny-dest
6°C
pozítří
Neděle - obcasny-dest
9°C
Praha má historickou i nostalgickou tramvajovou linku, jedna je součástí běžného provozu
Tramvaj T3 na lince 23 na Pohořelci. Foto: Petr Hejna / DPP

Praha má historickou i nostalgickou tramvajovou linku, jedna je součástí běžného provozu

Už skoro tři desetiletí jezdí během letní sezóny po Praze o víkendech okružní historická tramvajová linka s vozy starými přes 90 let. Předloni navíc byla zavedena retrolinka 23, na které jezdí jen legendární tramvaje T3. 

Před 28 lety, 15. května 1991, vyjela do pražských ulic poprvé linka číslo 91, na které se Pražané mohli po sedmnáctileté přestávce znovu svézt „starými tramvajemi“. V současné době jezdí o sobotách, nedělích a svátcích.

Číslo linky 91 má svou symboliku. V den 15. května 1991 se rovněž návštěvníkům otevřely brány pražského výstaviště, kde byla slavnostně zahájena Všeobecná československá výstava připomínající sté výročí konání Zemské jubilejní výstavy v roce 1891. Tehdy Praha získala tři nové dopravní prostředky – dvě pozemní lanové dráhy a také první českou elektrickou dráhu, kterou na Letné postavil slavný český elektrotechnik František Křižík.

K stému výročí zahájení provozu pražských tramvají proto vznikl nápad začít provozovat tuto linku, která by navíc zvýšila atraktivitu spojení na Výstaviště. K tomuto účelu došlo k rekonstrukci dvou vozů z roku 1928 a označení linky symbolickým číslem 91. Mezi Pražany si získala přízeň a od té doby se stala nedílnou součástí pražské tramvajové sítě.

nostalgicka-linka-91

Trasa linky zpočátku prošla několika změnami, pro sezónu 1993 a další roky se ale ustálila. Výchozím bodem byla smyčka Výstaviště, odkud se jezdilo velkým okruhem pod Letnou, přes Malou Stranu a centrum zpět na Výstaviště. Od roku 2001 začala jedenadevadesátka jezdit v dnešní atraktivní trase z Vozovny Střešovice přes Malou Stranu a centrum na Výstaviště.

Přesná trasa je: Vozovna Střešovice – Pražský hrad – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Lazarská – Vodičkova – Václavské náměstí – Jindřišská – Masarykovo nádraží – Náměstí Republiky – Dlouhá třída – Strossmayerovo náměstí – Výstaviště Holešovice.

V současnosti nese historická linka číselné označení 41 a letos bude jezdit až do 17. listopadu. Následně až zase na jaře 2020. Novinkou letošní sezony je, že na dosud nevyužívaných kolejích u Stromovky vznikla nástupní stanice Planetárium Praha. Tramvaj se na zastávku dostává pouze couváním.

Retrolinka 23

Už dva roky jsou na tramvajovou linku číslo 23, která jezdí v centru Prahy, nasazovány jen historické tramvajové vozy typu T3, které se staly součástí pražské MHD na začátku šedesátých let. Proto tato dříve „běžná“ linka získala označení „nostalgická“.  Zatímco do linky 91 se prodávají speciální lístky (dospělí za 35 korun, děti a důchodci za 20), na lince 23 platí běžné jízdné pro pražskou MHD.

Linka, která kopíruje část vytížené linky 22, je mimo jiné hojně využívána zahraničními turisty, neboť spojuje lokalitu s velkým množstvím hotelových kapacit s atraktivními cíli Malé Strany a Pražského hradu.

V pracovní dny je provoz linky zajišťován čtyřmi vlaky, o letních víkendech je vypravováno vlaků šest, v zimě o víkendech stačí tři. Od začátku letošního roku pravidelně dva vlaky vyjíždí z vozovny Střešovice, která tak po dlouhých letech opět vypravuje pravidelné vlaky do sítě. Dlouhá léta Střešovice zajišťovaly „pouze“ vypraveních komerčních nostalgických jízd. Zbytek pořadí zajišťuje hloubětínská vozovna.

Zajistit vozy na linku 23 nebylo před dvěma roky nic jednoduchého. Pro laika je provozována běžnými vozy T3, které jsou součástí pražského provozu již od roku 1962, ale populární „té trojky“ procházejí postupnými modernizacemi a staré typy jsou vyřazovány. Na přelomu let 2016 a 2017 se podařilo pro potřeby linky 23 zajistit 4 vozy T3M a 16 vozů T3SUCS.

Fandové tramvají se mohou těšit na dvojici unikátních vozů, které se nejpozději v příštím roce objeví na lince 23. Pražský dopravní podnik totiž nakoupí dvě skříně vozů T2 z Liberce a Jablonce nad Nisou za účelem provedení celkové opravy vozů T3SUCS 7174 a 7275 s využitím náhradních skříní unikátních vozů T2. Vozy T2 na lince 23 budou opravdovými unikáty celosvětového významu, protože všechny ostatní „té-dvojky“, včetně pražské 6002, jsou již výhradně muzejními vozidly.

Nostalgická linka 23 je v provozu v úseku Královka – Malovanka – Pražský hrad – Královský letohrádek – Malostranská – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Karlovo náměstí – I. P. Pavlova – Vinohrady – Zvonařka.

Na úplný závěr jedna kuriozita: Není to ještě tak dávno, co bylo z tramvají zvykem odnášet plastové cedule s čísly linek. Daly se lehce vysunout a stávaly se suvenýrem. V současnosti to již nelze, čísla jsou elektronická. Nicméně na lince 23 jsou stále „staré dobré“ plastové cedule. Aby se neztrácely, jsou opatřeny zámečkem, což dříve za běžného provozu nebylo k vidění.


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Další články
Nahoru