
Praha letos vypíše tendr na geologický průzkum dostavby městského okruhu
19. ledna 2025 16:25
Chybějící úsek vnitřního okruhu na severovýchodě metropole bude měřit 11 kilometrů a bude se skládat ze tří staveb. První, 2,4 kilometru dlouhá část naváže na Pelc-Tyrolce na tunel Blanka a povede do Libně na křižovatku U Kříže, kde naváže další úsek z Balabenky do Strašnic. Třetí stavbou bude 2,1 kilometru dlouhá Libeňská spojka, která propojí Balabenku s D8 a uleví Zenklově ulici.
Geologický průzkum bude sestávat z průzkumných vrtů a štol. „Půjde vlastně o takovou nultou etapu té stavby," řekl Hřib. Dodal, že například v případě nyní budované linky metra D se průzkum ukázal být naprosto klíčovým, protože odhalil závažná rizika, o kterých by jinak město nevědělo a mohly vést k významným komplikacím při stavbě.
Vedení Prahy nechalo v roce 2019 přepracovat původní projekt dostavby okruhu. Proti dřívějšku jsou v aktuálním plánu z původních 4,2 kilometru na 8,5 kilometru prodlouženy tunely. V září 2022 pak minulé vedení města požádalo o územní rozhodnutí, které stále neskončilo a ani nemůže, protože magistrát zatím neschválil potřebou změnu územního plánu.
Mezitím se navíc změnila legislativa, což městu zároveň zkomplikovalo i usnadnilo situaci. Nový stavební zákon podle Hřiba umožnil spojit územní a stavební řízení do jednoho, čímž je možné přípravu zkrátit o dva roky. To je navíc i nutné, protože další změnou zákona stát vyňal okruh ze staveb, které mají výjimku ohledně platnosti klíčového posudku vlivu stavby na životní prostředí EIA. Po říjnu 2027 už nepůjde znovu prodloužit a pokud město do té doby nezíská alespoň nepravomocné stavební povolení, bude muset nechat zpracovat posudek nový.
Mohlo by to trvat až deset let, a dokonce by hrozilo, že jej město vůbec nezíská. Radní proto v pondělí schválili další postup a rozhodli, že přípravu dokumentace pro spojené územní a stavební řízení zadají dosavadním projektantům stavby. „Kdybychom dělali celou tu dokumentaci znovu s otevřeným řízením, tak by to stálo miliardu, to není realistické," řekl náměstek.
Zopakoval také, že na stavbu s evidentně celostátním významem bude muset přispět i stát. „Praha si nebude moci ten okruh dovolit, protože to bude v době, kdy bude před dokončením metra D, takže městská kasa bude prázdná a budeme i zadlužení," řekl.
Městský nebo také vnitřní okruh staví město ze svých zdrojů. Funguje v úseku z Pelc-Tyrolky tunelem Blanka směrem na Prahu 6 a 5 a Strahovským tunelem a Mrázovkou k Barrandovskému mostu a dále po Jižní spojce.
Na východě města končí Štěrboholskou radiálou. Uvnitř okruhu žije zhruba půl milionu obyvatel. První část okruhu začala fungovat v 80. letech minulého století, naposledy byl v září 2015 otevřen tunelový komplex Blanka.