Dnes Pátek - zatazeno 8°C
Zítra Sobota - obcasny-dest 7°C
Pátek 19. 4. 2024
Svátek má Rostislav
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Praha kupuje dvacet velkokapacitních trolejbusů, budou jezdit na letiště
Vizualizace trolejbusu, který bude jezdit od stanice metra Veleslavín na ruzyňské letiště. Zdroj: Solaris Bus & Coach a Škoda Transportation

Praha kupuje dvacet velkokapacitních trolejbusů, budou jezdit na letiště

Na budoucí trolejbusové lince na Letiště Praha budou jezdit velkokapacitní tříčlánkové bateriové trolejbusy od společností Škoda Electric, Solaris Bus & Coach a Solaris Czech. Vozidel Škoda-Solaris 24m nakoupí podnik od sdružení firem dvacet. Celková hodnota zakázky je 623,22 milionu korun. Trolejbusy budou jezdit na lince z Nádraží Veleslavín na Letiště Václava Havla. První z nich by se v Praze měl objevit na konci roku 2023, ostatní do poloviny února 2024. Sdělila to mluvčí DPP Aneta Řehková.

Vítězem veřejné zakázky na nákup 20 nových tříčlánkových bateriových trolejbusů se stalo česko-polsko-španělské sdružení společností Škoda Electric (ze skupiny Škoda Transportation), Solaris Bus & Coach a Solaris Czech s vozidlem s pracovním obchodním názvem Škoda-Solaris 24m. 

DPP současně podepsal smlouvu na dodávku vysoutěžených vozidel, první z nich by se v Praze mělo objevit na konci roku 2023. Velkokapacitní vozidla jsou určena pro budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci projektu elektrifikace nynější autobusové linky číslo 119. DPP v tendru obdržel dvě nabídky, kromě vítězné také od švýcarské společnosti Carrosserie HESS. 

DPP bude prvním provozovatelem velkokapacitních tříčlánkových bateriových trolejbusů Škoda-Solaris 24m a vůbec tříčlánkových vozidel v České republice. Výrobcem podvozku a kompletní karoserie je polsko-španělská společnost Solaris Bus & Coach, trakční elektrovýzbroj včetně elektromotorů pochází z dílen společnosti Škoda Electric ze skupiny Škoda Transportation.

Škoda-Solaris 24m je městský, plně nízkopodlažní tříčlánkový bateriový trolejbus s pěti dvoukřídlými dveřmi, celovozovou klimatizací a přepravní kapacitou 179 cestujících. Vozidlo je čtyřnápravové s pohonem druhé a třetí nápravy. Veškerá plocha trolejbusu určená pro stojící cestující je stoprocentně nízkopodlažní, průchozí prostory uvnitř trolejbusu jsou bez schodů.  

Podesty a stupně pod sedadly jsou ve vozidle kvůli zajištění maximální bezbariérovosti co nejvíce omezeny. Vozidlo disponuje celkem 52 sedadly. Osvětlení prostoru pro cestující i vnější osvětlení vozidla využívá technologii LED. 

V prostoru druhých dveří je vytvořen prostor pro přepravu dvou kočárků, nebo dvou invalidních vozíků či jednoho kočárku a jednoho invalidního vozíku. Tyto prostory jsou standardně vybaveny zařízením pro fixaci a uchycení invalidního vozíku, sklopnou opěrkou a zádovou opěrnou deskou. 

Velkokapacitní trolejbusy Škoda-Solaris 24m bude DPP nasazovat primárně na budoucí trolejbusovou linku Nádraží Veleslavín – Letiště Praha v rámci připravované elektrifikace současné autobusové linky číslo 119. 

Linka 119 bude podle Řehkové elektrifikována pomocí systému takzvaného dynamického nabíjení. Trolejové vedení by mělo vzniknout přibližně na polovině trasy linky, konkrétně v úseku Nádraží Veleslavín – Terminál 3.

Ve zbylých úsecích pojedou bateriové trolejbusy v režimu na baterii. Kromě dynamického nabíjení při jízdě pod trolejí, se budou baterie trolejbusů nabíjet i staticky v obratištích Nádraží Veleslavín a Letiště Václava Havla.  

Současně vzniknou trolejové stopy pro nabíjení a balancování baterií, a také předtápění interiéru před výjezdem v areálu garáží Řepy, odkud je linka číslo 119 vypravována. 

„Svými jízdními vlastnostmi a komfortem se trolejbusy přiblíží spíše k tramvaji než autobusu. Navíc budou parciální a díky moderním technologiím nebudeme muset natahovat nové dráty v celé délce linky a využijeme existující sloupy veřejného osvětlení,“ uvedl náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha Sobě). 

„Není vyloučeno, že se v rámci zkušebního provozu první tříčlánkový trolejbus objeví dříve na trolejbusové lince 58. První vozidlo určené právě k testovacím jízdám bychom měli dostat v prosinci příštího roku, zbylých 19 pak do poloviny února 2024,“ uvedl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP. 

„Je skvělé, že se Praha vrací k trolejbusové dopravě, která zde začala psát svoji historii již v roce 1936, a již tehdy u toho byly trolejbusy Škoda. Na lince na letiště navíc trolejbusy nahradí dieselové autobusy, dojde tak k zásadnímu snížení produkce emisí oxidu uhličitého,“ řekla Tanya Altmann, Senior Viceprezident pro Bus Mobility Solutions ve skupině Škoda Transportation. 

Trolejbusy budou vybaveny také zařízením pro automatické počítání cestujících, kamerovým systémem zahrnujícím monitorování interiéru, čelní nehodovou kamerou, bočními a couvací kamerou, navíc kamerou snímající trolejbusové sběrače.  Domovskou garáží velkokapacitních tříčlánkových trolejbusů budou Řepy.

Zajímavostí trolejbusu je vybavení dvěma bezúdržbovými trakčními elektromotory o jmenovitém výkonu 160 kW, které jsou umístěny v bočních schránách před druhou a třetí nápravou. Kromě toho je vozidlo vybaveno dalšími sedmi pomocnými motory sloužícími například k chlazení trakčních motorů, střešní jednotky nebo jako pohon kompresorů klimatizace. Elektrická výzbroj včetně řídící elektroniky a trakční baterie je rozmístěna na střeše vozidla. 

Pro případ vzniku námrazy na trolejovém vedení budou dva trolejbusy navíc vybaveny systémem automatického postřiku roztoku nemrznoucí směsi. Nedílnou součástí všech vozů bude také možnost případného nouzového nabíjení z běžné sítě 3×400VAC/32A nebo 63A s kabelovým připojením dle standardu CCS-2. 

Trolejbusy budou dále vybaveny systémem automatického stahování sběračů na konci trolejového vedení a indikací začátku trolejového vedení. Vzhledem ke dvěma řiditelným nápravám obsahuje systém řízení vozidla dva oddělené hydraulické okruhy posilovače řízení, které ovládají přední a zadní řízenou nápravu. 

Záruční doba každého z nových tříčlánkových trolejbusů je 8 let vyjma trakčních akumulátorů, jejichž záruční doba je 15 let. Po dobu této záruky musí být vozidlo schopno dojet na trakční akumulátor minimálně 11 kilometrů s použitím topení nebo klimatizace za jakýchkoliv provozních a klimatických podmínek v podmínkách hl. m. Prahy.

Deklarovaná životnost velkokapacitních trolejbusů je minimálně 15 let. Předpokládaný roční nájezd každého trolejbusu bude až 90 tisíc kilometrů, což při délce trasy linky 17,9 kilometru tam a zpět znamená zajištění zhruba 10 000 spojů ročně, a tedy průměrně téměř 28 spojů denně každým trolejbusem. 

Základní technické údaje o trolejbusu Škoda-Solaris 24m:

Délka: 24 700 mm

Šířka: 2 550 mm

Výška: 3 500 mm (se staženými sběrači)

Rozvor: přední 5 900 mm / střední 6 000 mm / zadní 7 350 mm

Celková maximální hmotnost: 38 000 kg

Maximální rychlost:70 km/h

Počet náprav: 4

Počet poháněných náprav: 2 (druhá a třetí)

Počet řízených náprav: 2 (přední a zadní)

Počet dveří pro nástup a výstup: 5

Nástupní výška: 320 mm

Celkový počet sedadel: 52

Celkový počet cestujících: 179

Počet motorů: 2

Výkon trakčního elektromotoru: 160 kW

Kapacita trakční baterie: 60 kWh

Zdroj: DPP 


Autor: Karel Netolický

V úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí nahradí tramvaje autobusy

15. dubna 2024 v 10:22

Od středy 17. dubna do neděle 28. dubna bude z důvodu oprav přerušen tramvajový provoz v úseku Hradčanská – Strossmayerovo náměstí.

Praha 6: Přestupky nově vyřešíte v Poliklinice Pod Marjánkou

8. dubna 2024 v 07:17

Ve dnech 18. a 19. dubna bude pro veřejnost uzavřený odbor přestupkového řízení, protože se bude stěhovat z adresy Dr. Zikmunda Wintra 768/20 do Polikliniky Pod Marjánkou.

Další články
Nahoru