
Praha koupí zařízení měřící v provozu pevné částice ve výfukových plynech aut
23. prosince 2020 09:56
Tento projekt reaguje na současnou neuspokojivou situaci, kdy v rámci Prahy, ale i obecně na území ČR ani ve světě, neexistuje metodika a technika pro měření emisí částic přímo v provozu. Emise jsou standardně měřeny pouze při pravidelných technických kontrolách, jiný systém zaveden není.
Automobilová doprava je přitom jedním z nejvýznamnějších zdrojů znečišťování ovzduší, a to jak emisí tuhých látek, tak i suspendovaných částic PM10 a PM2,5. Podle statistik silničních kontrol Centra služeb pro silniční dopravu každé čtrnácté auto neplní zákonné limity pro emise škodlivých látek.
„Faktem je, že automobilová doprava je jedním z největším znečišťovatelů ovzduší v Praze. Nejde zdaleka jenom o chodce, jak ukázala studie z Kodaně, kterou jsme vloni provedli i v Praze, řidiči v autech dýchají ještě několikanásobně více škodlivých částic než lidé na chodníku vedle. Chceme chránit všechny Pražany a s tím nám pomůže nové zařízení, díky kterému budeme moci měřit emise přímo v provozu, ne pouze při namátkových technických kontrolách,“ uvedl náměstek primátora a radní pro dopravu Adam Scheinherr.
I po Praze jezdí neznámé, současnými metodami nezjistitelné a pravděpodobně nemalé množství vozidel, která sice byla vybavena filtrem částic, ale ten byl odstraněn nebo je nefunkční. Hlavním cílem projektu je jejich identifikace a buď zjednání nápravy, nebo odstranění ze silničního provozu.
Veřejná zakázka bude probíhat formou řízení o inovačním partnerství. Požadavkem je spolehlivá detekce a měření pevných částic, které vypouštějí vozidla s nefunkčním nebo chybějícím filtrem.
Předpokládaným cílovým stavem je propojení zařízení se stávajícími systémy využívanými státem a místní samosprávou, například měření rychlosti radarem, jehož součástí je identifikace registračních značek vozidel.
Loni v létě bylo podepsáno zástupci hlavního města, policie a stanic státní technické kontroly (STK) memorandum, jehož součástí bylo i to, že policie vyčlení policisty, kteří budou pravidelně v ulicích stav vozidel kontrolovat.
Přístroje, které město pořídí, umožní po zastavení za zhruba osm minut zjistit, zda jsou spalinové cesty auta v pořádku a odpovídají tomu, co je uvedeno v technickém průkazu. Pokud ne, auto v doprovodu policie pojede do stanice STK, kde bude vůz zkontrolován.