dnes
Sobota - zatazeno
8°C
zítra
Neděle - skorojasno
5°C
pozítří
Pondělí - jasno
4°C
Praha jde v preferenci MHD příkladem, přibývají pruhy pro autobusy i upravené semafory
Vyhrazený pruh na Jižní spojce pro metrobusovou linku 125. Foto: archiv

Praha jde v preferenci MHD příkladem, přibývají pruhy pro autobusy i upravené semafory

V ulicích hlavního města přibylo za necelé čtyři roky 10 kilometrů pruhů pro autobusy MHD. Přibylo 30 světelně řízených křižovatek s preferencí pro tramvaje a na více než 60 dalších křižovatkách semafory upřednostňují také autobusy.

Preferenční pruhy a upravené křižovatky pomáhají zrychlovat provoz MHD. Vozy totiž nemusí stát mimo jiné v kolonách, nebo čekat, než na ně přijde v křižovatce řada.

Pro autobusy funguje již celkem 31 kilometrů vyhrazených pruhů, z toho 22 samostatných a 9 kilometrů společných s tramvajemi. Před několika týdny nově vznikl vyhrazený pruh například na Jižní spojce pro autobusovou linku 125 ve směru z Hájů na Smíchov.

Zlepšení pro autobusy nastalo v poslední době také na Chodovské ulici (společná zastávka Teplárna Michle z centra s tramvajemi) nebo v ulici Na Strži (BUS pruh). V nejbližší době by měla být realizována preferenční opatření pro zlepšení spolehlivosti metrobusových linek 177, 183 a 195 ve východní části Prahy.

Světelně řízených křižovatek, které upřednostňují autobusy, je už celkem přes 180, tedy zhruba třetina všech semaforů v Praze.

Také tramvajím se zlepšila průjezdnost Prahou díky úpravám semaforů – z celkem 243 křižovatek mají tramvaje přednost na 174 z nich.

Naposledy byla zavedena například v ulici Dukelských hrdinů v Praze 7 nebo na Prašném mostě v Praze 6. Praha je v preferenci tramvají jedním z nejpokrokovějších měst na světě.

Tramvajím pomáhají také bílé betonové pásy, které dělí koleje od vozovky pro auta. V ulicích je jich položeno necelých 11 kilometrů. Vidět jsou například na Rašínově nábřeží.

Preference MHD v Praze
22 kilometrů vyhrazených BUS pruhů
9 kilometrů úseků, kde jedou autobusy po kolejích
175 světelně řízených křižovatek s preferencí pro tramvaje
180 křižovatek s preferencí pro autobusy
11 kilometrů dělících pásů kolejí a vozovky


Další články
Nahoru