Praha daruje Mladé Boleslavi lávku, která se dlouho klenula přes nádraží na Smíchově
9. září 2024 13:20
„Původní lávka, která musela ustoupit modernizaci dopravního uzlu na Smíchově, nezůstane nevyužita. Díky darování do Mladé Boleslavi získá nový život v podobě přemostění pro pěší a cyklisty přes řeku Jizeru," sdělil Zdeněk Hřib (Piráti), I. náměstek primátora pro oblast dopravy.
Vlastníkem lávky je dosud hlavní město a jejím správcem je pak Technická správa komunikací hl. m. Prahy. Po jejím loňském odstranění už není pro konstrukci lávky další využití.
„O využití této technické památky následně projevilo zájem statutární město Mladá Boleslav pro projekt lávky pro pěší a cyklisty přes řeku Jizeru, z tohoto důvodu bylo nutné vyřídit záležitost i po stránce majetkoprávní,“ dělil mluvčí.
Pražští radní tak nyní odsouhlasili uzavření smlouvy o bezúplatném převodu vlastnického práva části mostního objektu statutárnímu městu Mladá Boleslav. Stejný dokument už schválilo mladoboleslavské zastupitelstvo letos v dubnu.
Lávka na svém původním místě na Smíchově měřila 163,7 metru, délka části připravené pro město Mladá Boleslav dosahuje 110,9 metru.
Mostní objekt přes kolejiště Smíchovského nádraží spojující komunikaci Dobříšská poblíž zastávky Křížová s Nádražní ulicí v prostoru mezi tramvajovými zastávkami Plzeňka a Smíchovské nádraží byl trvale uzavřen 9. října 2023. Následně byl demontován a rozdělen na části. Část lávky bude vystavena v Železničním depozitáři Národního technického muzea.
„Důvodem odstranění byla nutnost uvolnit místo pro novou výstavbu. Hned vedle pak hlavní město připravuje projekt centrálního dopravního uzlu Terminál Smíchov, který následně vytvoří nové přemostění,“ sdělil Hofman.
Lávka přes nádraží Praha-Smíchov byla vybudována v letech 1929 až 1930. Její konstrukci vyrobila Pražská mostárna – Českomoravská Kolben Daněk. V roce 1953 bylo přístupové schodiště na lávku na smíchovské straně posunuto o zhruba 10 metrů a lávka tak o stejnou délku prodloužena. Od dubna do října roku 1974 při první zásadní rekonstrukci byla monolitická mostovka vyměněna za prefabrikovanou.
Další rekonstrukce lávky se uskutečnila v roce 2002, v souvislosti s výstavbou Městského okruhu byla zkrácena na radlické straně o 45,5 metru a místo schodiště navázána na nové chodníky úrovňově. V roce 2007 pak přibylo prostřední schodiště směřující k nástupištím zastávky Praha-Smíchov severní nástupiště.