Praha spustí revoluci v parkování: postihy, smíšené zóny, dělení na květinky
9. ledna 2014 12:54
Vyjádření Prahy 6
Pět let čekání Prahy 6 na zóny placeného státní je u konce. Jsme připraveni okamžitě začít aktualizovat náš projekt zón dle požadavků města a uděláme vše pro to, aby zóny byly na přelomu srpna a září 2014 zavedeny. Šestka by bez zón placeného stání byla jedním velkým parkovištěm, kam své automobily odkládají řidiči přijíždějící ze středních Čech nebo z ostatních městských částí – Praha 1, Praha 7 – ,kde za parkování musejí platit a na Praze 6 by parkovali zdarma a na úkor místních občanů.
Jan Záruba, místostarosta Prahy 6 pro oblast dopravy
Jednou z novinek má být omezení modrých zón a jejich přeměna na takzvané smíšené zóny. To umožní firmám a podnikatelům tu zaparkovat – v současné chvíli totiž v modrých zónách mohou zastavit pouze rezidenti či ostatní držitelé parkovacích karet, rovněž to umožní lidem navštěvovat své blízké v oblastech s modrými zónami. Modré zóny se na smíšené změní tam, kde nejsou naplněny rezidenty, taková místa vytipují radnice. Podle náměstka primátora Jiřího Nouzy (TOP 09) rozhodně neubudou místa pro místní obyvatele.
Jednotlivé městské části se Praha chystá rozdělit na takzvané „květinky“. To znamená, že by si rezident mohl koupil parkovací kartu do ulice, kde bydlí, a jejího bezprostředního okolí, tedy ony květinky. Podle Nouzy by pak taková karta byla levnější než ta platná pro celou městskou část, o kolik, zatím není jasné. „Každý by se mohl rozhodnout, kterou si koupí, na celou městskou část, nebo jen na omezenou oblast," řekl Nouza.
Třetí změnou oproti stávajícímu systému by byl způsob postihu neukázněných řidičů. Praha chce zapojit do kontroly řidičů i městské části. Zatímco nyní špatné parkování řeší Praha a odvolacím orgánem je ministerstvo dopravy, v budoucnu by pokuty rozdávaly radnice a odvolacím orgánem by byl magistrát. „Ten, kdo postih vydá, tak bude i příjemcem těch financí, což je pro radnice zajímavé," řekl Nouza.
Pilot začne na konci prázdnin
Řidiče má pak město v plánu informovat například prostřednictvím chytrých telefonů o počtu volných míst v té které oblasti. Informace o volných místech bychom sbírali například pomocí čidel v silnicích. Již nyní je spousta zbytečných cest vykonána tím, že lidé hledají volné místo a jezdí do kola ulicemi, řekl Nouza.
Pilotní program chce město spustit na přelomu srpna a září letošního roku v Praze 4, 5, 6 nebo 8. Do té doby chce ještě další detaily projednat s jednotlivými radnicemi a aktualizovat plány, které si samy z vlastní vůle v minulosti vytvořily Praha 5 a 8. Finančně jim s aktualizací pomůže město. Kolik bude zavedení nových zón stát, není jasné. „Technická správa komunikací ještě zpracuje ekonomickou studii," řekl Nouza.
První parkovací zóny se objevily v roce 1996 v Praze 1 na pravém břehu. V současné době platí zóny pouze v Praze 1, 2, 3, 7 a části Prahy 16. Nově by měly být pravděpodobně v oblasti uvnitř městského okruhu, přesné území ale ještě vymezeno není. Vlastní regulaci parkování chystají také radnice Prahy 5 a 8. V Praze 8 by měla platit od prvního čtvrtletí 2014, v Praze 5 zatím datum stanoveno není.