Praha chce zavést noční vlakové spoje do významných měst Evropy, začne vyjednávat s dopravci
20. prosince 2020 10:20
V posledních letech znovu roste ve státech Evropy obliba k nočním vlakům. Především Rakouské spolkové dráhy plánují obnovit celou řadu napojení Vídně s dalšími evropskými městy. Praha chce jít obdobnou cestou.
„Praha má skvělou polohu pro noční vlaky. Začneme jednat o spojeních do Frankfurtu, Amsterdamu, Bruselu, Paříže, Milána, Říma, Benátek nebo i do Hamburku a Kodaně. Vývoj posledních let ukazuje, že lidé o cestování vlakem přes noc mají zájem a v České republice jsme se o tom mohli přesvědčit i letošní léto s vlaky do Chorvatska,“ řekl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).
Noční železniční linky byly v posledním desetiletí významně omezovány. Jedinou výjimkou bylo tradiční spojení Prahy s východem Slovenska a spoj do Curychu a Budapešti. Noční železniční spojení přestala jezdit do Amsterdamu, Kodaně, Splitu a Benátek.
Francouzské SnCF, německé DB a rakouské OEBB v těchto dnech oznámily nové propojení 26 měst v Evropě. Prahu i přes její centrální polohu opomíjí.
„Chceme dopravce motivovat, aby začali jezdit do Prahy. Cesta nočním vlakem nabídne bezpečnost a komfort při cestování po celé Evropě včetně soukromých kupé s postelí a sprchou. A navíc má své specifické kouzlo,“ dodal Scheinherr.
Nevýhodou byl do teď tržní stav. Jednak noční železniční spoje nemají podporu krajů a státu. Železniční doprava je také oproti letecké dopravě zatížená spotřební daní z pohonných hmot a oproti autobusové dopravě je plně zpoplatněno využití dopravní cesty.
Praha také začne jednat s Letištěm Václava Havla, Ministerstvem dopravy a Evropskou komisí o možné podpoře nočních spojů.