
Praha chce zachovat zákaz průjezdu částí Smetanova nábřeží i v roce 2021
24. prosince 2020 16:52
„Ze zrušení levého odbočení nejvíce těží lidé v tramvajích. Automobily totiž odbočováním na Smetanovo nábřeží neblokují protijedoucí tramvaje směrem z Národní. V průměru jen na této křižovatce každý spoj ušetří 30 sekund času. Plynulý průjezd křižovatkou má dopad i na celkovou stabilitu MHD nejen v centru, ale i dalších částech Prahy, kde tyto linky jezdí,“ uvedl náměstek.
Změna podle něj pomohla i řidičům, automobily křižovatkou projíždějí rychleji. „Každý řidič díky zrušení levého odbočení z mostu Legií ušetří na křižovatce v průměru 5 sekund. Křižovatka je oproti loňsku o 11 procent méně zatížená a z 10 nehod v roce 2019 jsou 3 v roce 2020. Zrušení levého odbočení má také pozitivní vliv na kapacitu křižovatky. Celkově ji zvyšuje a může tam projet více aut plynuleji,“ sdělil.
Prodloužení opatření bylo projednáno se všemi koaličními partnery. „Jsme rádi, že jsme mohli dát politiku stranou a pobavili se věcně bez emocí nad fakty a reálnými přínosy. Připomínky k vlivům na automobilovou dopravu jsme rádi zodpověděli a vyjasnili si je. Budeme pokračovat v opatření, které pomáhá všem Pražanům při pohybu městem. Děláme to pro chodce, lidi v MHD i řidiče,“ řekl předseda zastupitelského klubu hnutí Praha Sobě Jan Čižinský.
Náměstek pro dopravu Adam Scheinherr se také sešel se zástupci radnice Prahy 1 a informoval je o pokračování dopravního režimu. Právě z první městské části na jaře zaznívala kritika, že se ní nebyla změna projednána.„O uzavírání jednoho směru nábřeží jsme se dozvěděli až z tisku. O myšlence jsme sice slyšeli, ale očekávali, že bude příslušné opatření vyvěšeno na úřední desce a bude s městskou částí projednáno. Pod heslo podpora podnikání a veřejného prostoru se tak schoval jen naschvál magistrátu,“ uvedl tehdy radní Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš.
„Místním jsme vyšli vstříc a umožnili jim vjezd z Národní na Masarykovo nábřeží. To bylo několik let zakázané,“ uzavřel Scheinherr. Za současný dopravní režim na Smetanově nábřeží se postavila také děkanka FAMU Andrea Slováková, která 16. prosince poslala dopis s vyjádřením podpory.
Město plánuje úpravy tramvajové infrastruktury
Tramvaje jedoucí od Tančícího domu stojí na zastávce Národní divadlo na začátku Smetanova nábřeží vedle křižovatky u mostu Legií. Soupravy jedoucí v opačném směru mají zastávku s názvem Národní divadlo až před Žofínem.
Jedná se o tom, že sem by se k Žofínu přesunula zmiňovaná zastávka z nábřeží, takže by tramvaje z obou směrů stály na stejném úrovni. Pár stovek metrů odtud by ve směru od Národního divadla vznikla nová zastávka Karlovy lázně. Ta sice existuje, ale jen ve směru od Staroměstské k divadlu.
Těmito úpravami by také došlo k odstranění duplicitních stání pro tramvaje linek 18 a 2, které jedou od stanice metra Národní třída. V ulici Národní, krátce před mostem Legií stojí na zastávce Národní třída. Pak zahnou doprava na Smetanovo nábřeží a stojí na zastávce Národní divadlo. Ujedou přitom sotva sto metrů.

Proměny by se měla dočkat i tramvajová zastávka Újezd pro soupravy jedoucí od mostu. Cestující vystupující z tramvaje zde vstupují přímo do vozovky.
Souběžně s úpravami zastávek bude omezena tranzitní doprava v Karmelitské ulici na Malé Straně. Projíždět touto oblastí budou moci jen rezidenti a auta se souhlasem magistrátu.