
Praha chce postavit severní vestibul a výstup ze stanice metra Vltavská
15. ledna 2025 16:04
Rozhodnutí radních je podle něj nezbytným předpokladem pro koncepční rozvoj lokality Holešovice – Bubny-Zátory a pro jeho stabilizaci v územně plánovacích podkladech a územně plánovací dokumentaci.
„Význam severního vestibulu je především v lepší obsluze obyvatel stávajících i těch budoucích, kteří budou žít v plánované výstavbě na současném brownfieldu Bubny-Zátory. Návrh vestibulu bude koordinován s budoucí výstavbou tak, aby byl městotvorně integrován do nové zástavby,“ řekl náměstek primátora Prahy pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (STAN).
V místě už se také staví nová železniční zastávka Praha-Bubny a modernizuje se trať z centra Prahy na letiště a dále do Kladna. „Nový vestibul tak místním umožní pohodlný a rychlý přístup k veřejné dopravě a významně přispěje k rozvoji celé lokality,“ uvádí Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.
Již při projektování stanice metra Vltavská na přelomu 70. a 80. let 20. století byla podle něj předběžně konstrukčně založena možnost vytvoření druhého vestibulu severním směrem do oblasti železničního nádraží Praha-Bubny a do části bubenské zástavby zvané Malý Berlín.
S ohledem na tehdy klesající význam bubenského nádraží a na obsluhu této lokality tramvajovou dopravou z ulice Dukelských hrdinů ale nebyl severní vestibul tehdy dostavěn.
V současné době se v dotčené lokalitě připravují záměry, které dostavbu severního vestibulu opodstatňují. Zejména se jedná o již v roce 2020 schválenou Územní studii Bubny-Zátory, která předpokládá vznik nové čtvrti pro zhruba 25 tisíc obyvatel.
Umístěna bude mezi stanicemi metra Vltavská a Nádraží Holešovice. Záměrem studie podle Hofmana bylo, aby dopravní obslužnost čtvrti přednostně zajistila veřejná doprava, kdy páteřními osami mají být právě trasa metra C a modernizovaná železniční trať spolu s tramvajovými tratěmi.
S ohledem na polohu nové čtvrti a z toho plynoucí dlouhé přístupové cesty ke stávajícímu jižnímu vestibulu je proto podle Hlaváčka vhodné postavit severní vestibul tak, aby měla lokalita kvalitní propojení se stanicí metra.
Město plánuje na Vltavské také stavbu filharmonie, na jejíž dokumentaci nyní pracují architekti. Stavba by měla začít v roce 2027 a skončit o pět let později. Náklady by měly podle odhadu činit asi 12 miliard korun. Výstavba nového kulturního centra má podle záměru vedení magistrátu nastartovat proměnu celé okolní lokality Bubny-Zátory.