dnes
Středa - polojasno
10°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
11°C
pozítří
Pátek - zatazeno
12°C
Praha chce podporovat carsharing. Sdílením aut ulevíme přecpaným silnicím, zní z magistrátu
Ilustrační foto: archiv

Praha chce podporovat carsharing. Sdílením aut ulevíme přecpaným silnicím, zní z magistrátu

Praha zpracuje koncepci zavedení takzvaného carsharingu, tedy sdílení a používání aut více obyvateli. Koncepci město vypracuje v rámci materiálu o rozšiřování zón placeného stání a má zohlednit potřeby obyvatel a možnosti carsharingu v Praze. Materiál schválili na svém dnešním jednání radní hlavního města.

Carsharing je zaměřen na obyvatele, kteří potřebují automobil jen občas. Počítáno je s řidiči, kteří ročně najezdí méně než 10 000 kilometrů. Využívají je lidé, kteří nechtějí například v noci jet MHD, případně studenti nebo rodiny, které v daný moment potřebují druhé auto, ale nevlastní je.

„Zkušenosti ze zahraničí ukazují, že carsharing potřebuje podporu regionálních a místních orgánů, a to zejména v prvních letech. Důležitým opatřením pro jeho rozvoj je zajištění parkovacích míst ve vhodných lokalitách dobře dostupných pro uživatele," píše se v dokumentu.

Důvodem, proč se myšlenkou carsharingu Praha začala zabývat, je množství automobilů v ulicích. V Praze se od roku 1990 do roku 2012 zvýšil počet aut z 336 000 na téměř 953 000. „Hlavní město tak počtem aut na obyvatele předstihlo i nejmotorizovanější západoevropská města," je v dokumentu. V rámci sdílení aut dokáže jedno vozidlo nahradit až osm automobilů.

Další oblastí, v níž by město mohlo rozvoji projektu pomoci, je například vytvoření preferenčních pruhů, zvýhodněné parkování nebo pronájem lokalit nutných pro provoz carsharingu. Která z těchto opatření hlavní město bude případně uskutečňovat, ukáže právě budoucí studie. Stejně tak z ní bude jasné, kolik je třeba v Praze aut – pro srovnání Mnichov s 1,3 milionu obyvatel registruje v rámci carsharingu 800 aut.

„Praha v tom nechce podnikat, ale podporovat takový způsob dopravy," řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Přístup k vozu je možný kdykoliv, obvykle pomocí RFID karty, aplikace pro chytrý telefon nebo SMS. Carsharing podporuje například Vídeň, Paříž, Hamburk, Mnichov či Brémy. Počet uživatelů se v těchto městech neustále zvyšuje.

Metropole koketuje i s takzvaným bikesharingem. Více o projektu ČTĚTE ZDE.


Praha uspěla ve sporu s řidičem UBERu. Podle soudu se jedná o taxislužbu

8. listopadu 2017 v 18:30

Nejvyšší správní soud zrušil verdikt městského soudu v kauze řidiče využívajícího aplikaci UberPop. Řidič město žaloval kvůli tomu, že nesouhlasil s pokutou od magistrátu. Nejvyšší správní soud tak svým rozhodnutím potvrdil, že UBER má být posuzován jako klasická...

Další články
Nahoru