Dnes Středa - zatazeno 7°C
Zítra Čtvrtek - oblacno 8°C
Středa 6. 11. 2024
Svátek má Liběna
Pražské drby
Co se v Praze povídá aneb Tak trochu jiný pražský bulvár
Pro inzerenty
Inzercí na serveru www.prazskypatriot.cz cílíte na pražské zákazníky
Praha chce, aby firmy se sdílenými koloběžkami platily zábor
Lidem vadí nechávání koloběžek na chodnících. Ilustrační foto: archiv

Praha chce, aby firmy se sdílenými koloběžkami platily zábor

Pražský magistrát plánuje prostřednictvím své firmy Technická správa komunikací (TSK) uzavřít smlouvy s provozovateli sdílených koloběžek a kol. Firmy zaplatí zábor veřejného prostranství a při nedodržování pravidel dostanou pokuty. ČTK to sdělili náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) a ředitel TSK Filip Hájek. Návrh smlouvy nyní TSK zaslalo k připomínkování městským částem a následně o něm bude jednat s provozovateli.

Elektrokoloběžky volně stojící k zapůjčení v ulicích Prahy a dalších měst čelí v posledních letech kritice od místních obyvatel a samospráv. Kritikům se nelíbí zejména špatné parkování a zanechávání na místech, kde překážejí, nebo jízda po chodnících ohrožující chodce. Elektrokoloběžky nabízejí firmy Bolt a Lime.

„Aktuálně neexistuje žádný smluvní vztah mezi TSK a provozovateli koloběžek. Cílem je vytvořit jej. To totiž umožní stanovit jasná pravidla a sankce za jejich porušení. Za dodržování pravidel bude smluvně odpovědný provozovatel. Bude tedy na jednotlivých provozovatelích, aby si případné pokuty dále řešili se svými uživateli,“ uvedl Hřib.

Postup by pak měl být takový, že TSK uzavře s radnicemi či magistrátem jako majiteli pozemků dohodu o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Následně TSK s jednotlivými provozovateli uzavře dohodu o spolupráci a postoupení zmíněného souhlasu. Hlavním cílem je vyřešit především parkování.

„Existuje řada způsobů regulace. My jsme se rozhodli jít formou soukromoprávního vztahu s provozovateli. Nechceme pomocí obecně závazných vyhlášek a nařízení omezovat i běžné uživatele, kteří tento způsob dopravy využívají nekomerčně k vlastní přepravě. Naším cílem je především stanovit smysluplná a funkční pravidla, která konečně budou fungovat, budou vynutitelná a dávat smysl,“ uvedl Hájek.

Provozovatelé budou muset využívat k parkování koloběžek vyhrazená místa. Půjde zejména o odstavné plochy pro kola, takzvané dopravní stíny u přechodů nebo větší plochy. Místa budou mít jednotný vzhled. Za parkování kola zaplatí provozovatelé 50 korun za měsíc a 100 korun měsíčně za koloběžku. Za nedodržování pravidel zaplatí za odložení koloběžky mimo stanoviště 100 korun. Pokud do dvou hodin kolo či koloběžku neuklidí a bude to muset udělat TSK, naúčtuje firma provozovateli pokutu 1000 korun.

Provozovatelé rovněž poskytnou městu anonymní data o pohybu a umístění koloběžek. Všechny budou muset být vybaveny GPS. Tyto informace poslouží ke kontrole dodržování pravidel. Další kontroly bude dělat TSK, radnice i městská policie. Obyvatelé budou moci posílat podněty například přes aplikaci změňte.to.


Autor: ČTK

Seminář: Důchody starobní, invalidní, pozůstalostní

Dnes v 09:16

Občanská poradna Společnou cestou a Humanitní odbor radnice Prahy 2 pořádají ve čtvrtek 7. listopadu od 9 hodin seminář Důchody – starobní, invalidní, pozůstalostní. V průběhu semináře se účastníci seznámí se základními pojmy v oblasti důchodů, s aktuálními podmínkami nároku na důchody, s otázkami...

Se službami PVK je spokojeno 95 procent zákazníků, vyplývá to z průzkumu

Včera v 10:46

Na vysoké úrovni se stále drží spokojenost se službami Pražských vodovodů a kanalizací. Nejvíce ji ovlivňuje profesionální přístup zaměstnanců PVK, chování montérů a odečítačů, kvalita dodávané pitné vody, vyšší vliv má také vyřešení požadavku na zákaznickém centru a zákaznické lince. Celková...

Platforma VIZE 0: Loni zemřelo 23 chodců mimo obec za snížené viditelnosti, 20 z nich nemělo reflexní doplňky

Včera v 09:31

Noční silnice jsou nebezpečné. Zahraniční výzkumy prokazují, že po setmění je riziko vzniku dopravní nehody až 4× vyšší než za dne. Noční silnice jsou nebezpečné i pro chodce. Výzkumy prokazují, že většina z nich si nepřipouští svou neviditelnost pro řidiče.

Další články
Nahoru