dnes
Úterý - jasno
14°C
zítra
Středa - zatazeno
17°C
pozítří
Čtvrtek - jasno
22°C
Praha by měla více využívat práva navrhovat zákony, říká advokát Zdeněk Zajíček
Czech POINT byl prosazen za vlády ODS, připomíná Zdeněk Zajíček. Foto: archiv

Praha by měla více využívat práva navrhovat zákony, říká advokát Zdeněk Zajíček

Jak lze hodnotit složení kandidátky ODS pro říjnové volby do pražského zastupitelstva? V jakých oblastech by Praha měla více využívat možnost zákonodárné iniciativy? Je Bohuslav Svoboda vhodným kanididátem na primátora? Na tyto a další otázky serveru Pražský patriot odpovídal advokát Zdeněk Zajíček, který je číslo 4 na pražské kandidátce ODS. 

Jak hodnotíte složení kandidátní listiny ODS pro říjnové volby do pražského zastupitelstva?
Pokud si bude chtít Pražan vybrat ve volbách kandidáty, kteří za sebou mají zkušenosti z řízení města a městských částí, kteří za sebou mají viditelné výsledky, kteří mají kompetence a schopnosti Prahu vést, kteří mají odvahu rozhodovat, ale také nést odpovědnost za svá rozhodnutí, pak je najdou právě na kandidátce ODS. Najdete tam osobnosti, které vědí, jak „unést“ primátorský řetěz, jak vést město z pozice radního velkoměsta, ale také úspěšné starosty a místostarosty, kandidáty s bohatou zkušeností z řízení ministerstev a centrálních úřadů, jednoduše ty, kteří nemusí dlouho přemýšlet o tom, jak se vést město s více jak milionem obyvatel, které už šest let stagnuje. Máme kvalitní kandidátku s kompetentními a schopnými lidmi.

Pokud dostanete od voličů důvěru, na jaká témata se budete chtít zaměřovat?
Mám za sebou bohatou profesní kariéru a můžu tak městu přinést zkušenosti z mnoha oblastí. První oblastí, ve které můžu přinést své zkušenosti do vedení města, je oblast digitalizace činnosti úřadů a městských organizací. Je smutné, že Praha není v této oblasti v České republice lídrem, a to přesto, že má k takovému postavení veškeré předpoklady. Chci se zasadit o to, aby si většinu komunikace s magistrátem, městskými částmi a městskými organizacemi mohl člověk vyřídit přes internet na dálku, jak se dnes moderně říká on-line. Lidí, kteří si dnes přes svůj tablet, telefon nebo notebook zařídí své věci v bance, pojišťovně nebo v obchodě, jsou v Praze statisíce, ale na úřadech to zatím moc nejde. To musíme změnit a nabídnout takovou možnost těm, kteří si tak své věci chtějí vyřídit. Samozřejmě musíme zajistit těm, kteří s moderními technologiemi pracovat nechtějí nebo neumějí, aby si své věci vyřídili tak, jak jsou zvyklí. Jako absolventovi Právnické fakulty UK, advokátovi a rozhodci Rozhodčího soudu je mi přirozeně blízká oblast práva a legislativy, kde by Praha mohla sehrát daleko významnější roli, protože má právo navrhovat zákony nebo jejich úpravy. Jsem přesvědčen, že této své iniciativy Praha využívá málo a měla by ve vlastním zájmu začít tuto možnost efektivně využívat. Bez odstranění některých legislativních bariér se Praha nemá šanci rozvíjet tak, jako ostatní metropole v Evropě či ve světě. V některých oblastech by Praha mohla být iniciátorem odstraňování zbytečné byrokracie zatěžující občany a podnikatele. Většina těchto nesmyslných nebo zastaralých regulací vyplývá ze zákonů a i v této oblasti musíme najít odvahu je prostě zrušit nebo změnit.

Třetí oblast, ve které bych rád přispěl k zásadní změně, je oblast dopravy, a to zejména v oblasti výstavby dopravních a navazujících staveb jak pro individuální, tak i hromadnou dopravu. Nemůžeme další roky nečinně přihlížet nebo krčit rameny nad nedostavěnými okruhy, navazujícími radiálami a komunikacemi, nad stagnujícím rozvojem metra a tramvajových tratí, nemůžeme zavírat oči před nutností výstavby velkokapacitních parkovacích terminálů a parkovacích domů, které musí umožnit zastavit auta na kraji města a nepouštět je do centrálních částí Prahy, nic nedělat s absolutní nekoordinovaností oprav silnic a chodníků. Je to jedna z nejsložitějších a nejkomplexnějších oblastí, bez které se Praha nemá šanci rozvíjet. Jsem přesvědčen, že právě moje zkušenosti z centrální státní správy, ale také samosprávy mně dávají šanci v této oblasti výrazně přispět.

Máte už nyní představu, kde by Praha měla využít svou zákonodárnou iniciativu?
Rád bych inicioval seriózní věcnou i právní debatu právě o výstavbě dopravních, ale také dalších liniových stavbách na území Prahy. V letošním roce se podařilo v Parlamentu najít širokou politickou shodu na přijetí novely zákona o „liniových stavbách“, která má urychlit výstavbu zejména dálničních a silničních staveb po celé republice. Z mého pohledu je to adekvátní a nezbytná reakce na stále komplikovanější řízení při povolování staveb a jejich přípravě, která zahrnuje i nezbytné vypořádání vlastnictví k pozemkům pod stavbami. Tento zákon však pracuje pouze s vybranými stavbami uvedenými v příloze. To znamená, že v lepším případě může pomoci jen zlomku staveb na území Prahy. Ale Praha jako silně zahuštěné a urbanizované území, je v mnohém odlišná od zbytku republiky. Připravit a získat povolení pro dálnici nebo silniční obchvat okresního města je sice složitá a komplikovaná věc, ale v Praze připravit a získat povolení pro dobudování vnitřního a vnějšího okruhu je stokrát složitější. Není důvod, aby se Praha ve všem vymykala pravidlům, které platí v celém státě, ale tam, kde jsou to věci jedinečné a nesrovnatelné, tam to stojí za zvážení právní výjimky. Jste rád, že kandidátem pražské ODS na primátora je Bohuslav Svoboda? V čem spatřujete jeho hlavní dispozice k plnění této funkce?
Jsem rád, že se Slávek Svoboda rozhodl znovu přijmout tuto výzvu a stal se naším lídrem. Je po všech stránkách na pozici primátora připraven a určitě má oproti jiným kandidátům nepřehlédnutelnou výhodu, že už primátorem byl. Nemusí se nic učit, poznávat složitosti a omezení komunální politiky, protože úspěšně vést a řídit město není stejné jako řídit firmu. Je to prostě jiná disciplína. Je to mnohdy o hledání nejméně špatného řešení ze všech špatných, je to často o spolupráci s těmi, které jste si sám nevybral, je to leckdy o hledání kompromisu ve věcech, kde se v podstatě nedá najít a zároveň o prosazení zásad a principů, na které by mnozí rádi rezignovali. Ne každý je na tuto pozici připraven, ne každý má předpoklady se primátorské řemeslo naučit a ne každý je schopen unést odpovědnost, která je s pozicí primátora spojená. Jsem si jist, že Slávek Svoboda je na stoprocentně  připraven, má veškeré předpoklady a nemusí se nic učit a také prokázal, že je schopen rozhodovat a nést se ctí a důstojně primátorskou odpovědnost.

zdenek-zajicek-ods

Mgr. Zdeněk Zajíček

Jsou strany a lidé, se kterými by podle Vás ODS po volbách neměla určitě jednat o spolupráci a s kým naopak ano?
U ODS máte jistotu, že nebude vytvářet žádnou otevřenou ani skrytou koalici s KSČM. Je asi zbytečné zdůrazňovat, že s KSČM nemůžeme najít shodu téměř v ničem. Jejich vidění světa, přístup k demokracii a svobodě, jejich pojetí historie, role státu, pohled na hospodářství a podnikání jsou zcela neslučitelné s hodnotami, které hájí a prosazuje ODS.
Stejně tak ODS nebude spolupracovat s extrémistickými stranami a hnutími. S demokratickými stranami bude ODS určitě jednat a hledat programové a personální průniky, které by jí umožnili prosadit program, který směřuje k jednoduchému cíli – chceme fungující Prahu.
Po šesti letech stagnace je nezbytné Prahu znovu rozhýbat a nastartovat. S každým, kdo bude tento cíl sledovat společně s námi, jsme připraveni jednat, i když některé sliby stran, které padají v kampani, mě začínají děsit a nevím, zda jsou myšleny vážně a odpovědně.

Jak se Vy sám osobně chcete zapojit do předvolební kampaně a jak chcete přesvědčovat své okolí i Pražany, aby volili ODS?
Budu rád vysvětlovat naše záměry a cíle, ať už na ulici, v hospodě, na besedách, v novinách, televizi nebo sociálních sítích. Každý, komu není jedno, že Praha stagnuje, musí zvážit, kdo je schopen přinést potřebnou změnu a komu dá svoji důvěru. ODS je stranou s čitelnou historií, která také udělala chyby, ale která se na druhou stranu největší měrou a dlouhodobě podílela na nebývalém rozvoji Prahy. Ty nejzásadnější změny v řízení metropole, ty nejdůležitější dopravní a infrastrukturní stavby v Praze se podařilo postavit jen díky rozhodnosti a vysoké kompetenci politiků z ODS, ať již působili na úrovni města nebo stále úspěšně působí na úrovni městských částí. ODS je tu stále a je zas připravena převzít maximální odpovědnost za budoucnost Prahy.


Diskuse: Kulturní a společenské centrum Nákladové nádraží Žižkov

18. září 2018 ve 21:08

Nákladové nádraží Žižkov jako kulturní a společenské centrum. V Galerii Mánes na Masarykově nábřeží se 20. září od 18 hodin setkají hosté z řad politiků: radní HMP pro kulturu Jan Wolf (KDU-ČSL, Spojené síly pro Prahu), starosta Prahy 3 Alexander Bellu (ODS / Koalice pro Prahu 3) , místostarosta...

Informační centrum Spojených sil pro Prahu bylo otevřeno v Galerii Mánes, zve na debaty

17. září 2018 ve 23:46

Koalice Spojené síly pro Prahu, kterou tvoří TOP 09 a STAN ve spolupráci s KDU-ČSL, LES a Demokraty Jana Kasla, dnes otevřela v Galerii Mánes na Masarykově nábřeží informační centrum, ve kterém se bude až do říjnových voleb konat série veřejných debat na různá témata.

Další články
Nahoru