dnes
Neděle - skorojasno
3°C
zítra
Pondělí - oblacno
3°C
pozítří
Úterý - zatazeno
1°C
Praha a Brno chtějí účinněji regulovat sdílená kola a koloběžky, poslanci jsou zatím proti
Elektrokoloběžky v Praze. Ilustrační foto: archiv

Praha a Brno chtějí účinněji regulovat sdílená kola a koloběžky, poslanci jsou zatím proti

Praha a Brno chtějí posílit pravomoc obcí pro regulaci sdílených kol a koloběžek. Zastaralý silniční zákon podle vedení těchto měst neumožňuje dostatečně řešit problémy plynoucí z masivního rozšiřování sdílených kol a koloběžek. Vývoj nabral na tempu s rozvojem elektromobility, uvedli v tiskové zprávě náměstek pražského primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě) a brněnská primátorka Markéta Vaňková (ODS). Dodali, že tyto druhy dopravy podporují, chtějí je ale účinněji regulovat.

V květnu má ve Sněmovně být závěrečné projednávání novely, která obsahuje i pozměňovací návrh pražského poslance Jana Čižinského (KDU-ČSL). Zavádí pojmy obecní mobilita a vozidla obecní mobility pro odlišení od motorových vozidel.

K poskytování služby by bylo nově nutné kladné stanovisko obce, která by stanovovala pravidla provozu sdílených kol a koloběžek. Nesprávně zaparkované nebo rozbité vozidlo by mohla nechat obec na náklady provozovatele odtáhnout. Návrh zahrnuje i kontrolní mechanismy a sankce.

Členové hospodářského výboru Poslanecké sněmovny vydali minulý týden k návrhu negativní stanovisko. Vedení měst prosí poslance, aby návrh podpořili a zohlednili specifickou situaci velkých měst. Největší problémy mají Praha i Brno s koloběžkami Lime, s jejichž příchodem výrazně roste počet kolizí s chodci, přestože koloběžky patří stejně jako kola na silnici.

„Sdílená ekonomika přišla už před několika lety a velká města stále ,dojíždí' na zastaralé zákony. Proto je jejich změna nutná. Dnes se jako město spoléháme jen na odpovědnost provozovatele a jeho ochotu se domluvit. V případě společností Rekola, Freebike nebo NextBike se to daří, bohužel provozovatel koloběžek Lime dohody s městem porušuje a z toho důvodu Praha také loni vypověděla memorandum. Elektroběžky se povalují po chodnících a jezdí i tam, kde přímo ohrožují chodce. Požadujeme jasné podmínky, zákon nám ale nedává možnost je vymáhat," uvedl Scheinherr.

Dnes hrozí postih pouze uživatelům sdílených dopravních prostředků, pokud jsou přistiženi přímo při páchání přestupku. „V Brně jsou sdílená kola i koloběžky velmi populární, zvláště v centru města je hojně využívají studenti i lidé, kteří zde pracují a potřebují se rychle přesouvat. Snažíme se hledat cesty, jak posilovat mobiliář v podobě co největšího počtu dostupných stojanů. Současně je třeba přiznat, že stížnosti na nevhodně odložená kola a koloběžky evidujeme, takže preciznější úpravu legislativy bychom uvítali," dodala Vaňková.


Ve čtvrtek v noci neprojedete Tunelovým komplexem Blanka

25. listopadu 2020 v 06:25

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie bude Tunelový komplex Blanka od 26. listopadu od 23 hodin do 27. listopadu do 5 hodin uzavřen.

Na Ořechovce začaly platit parkovací zóny

23. listopadu 2020 ve 12:18

Na Ořechovce v šesté městské části dnes začaly platit parkovací zóny. Od 2. listopadu platí v Praze 6 zóny také na Hanspaulce.

Pražští radní se ve zbývajících dvou letech chtějí zaměřit na Pražskou developerskou společnost

21. listopadu 2020 ve 20:46

Náměstek pro územní rozvoj a plánování Petr Hlaváček (za TOP 09) a radní pro oblast majetku Jan Chabr (TOP 09) se shodli, že jejich společnou prioritou je proaktivní přístup města v oblasti majetku, kdy není v zájmu města své pozemky prodávat, ale naopak zvyšovat jejich hodnotu pro budoucí...

Další články
Nahoru