dnes
Úterý - zatazeno
6°C
zítra
Středa - zatazeno
4°C
pozítří
Čtvrtek - zatazeno
7°C
Praha 8 chce od příštího roku zavést parkovací zóny. Nedostane se do křížku se zákonem?
Karlín. Ilustrační foto: ŠJů / Wikimedia Commons

Praha 8 chce od příštího roku zavést parkovací zóny. Nedostane se do křížku se zákonem?

Rezidenční zóny v okolí metra Kobylisy, ve středu Libně a v Karlíně chce spustit začátkem příštího roku radnice Prahy 8. Důvod? Dané oblasti nestačí pojmout parkující auta. Není to přitom tak dlouho, co magistrát rozhodl o nerozšiřování zón do dalších městských částí. K postoji osmé městské části se již objevila první kritika.

Nemožnost rezidentů zaparkovat v docházkové vzdálenosti od svého bydliště a sílící poptávka občanů po řešení situace Karlíně, ve středu Libně a v okolí metra Kobylisy vedla radnici Prahy 8 ke zpracování dopravní studie a následnému rozhodnutí zavést v této lokalitě vlastní řešení dopravy v klidu. Změn by se obyvatelé měli dočkat postupně začátkem roku 2014.

„Kromě rezidentů zde automobily odstavují i zaměstnanci firem z okolí či lidé mířící do centra. Je proto logické, že chceme vyhovět občanům a vyřešit parkování místních,“ říká zástupce starosty Michal Švarc a dodává: „Začátkem roku 2014 zde spustíme vlastní systém, který nenavazuje na celopražský. Rezidenti budou mít vyhrazené parkování, na němž se budou vykazovat parkovacími kartami. Ty získají od radnice zdarma.“

Systém umožní i krátkodobé parkování

S vydáváním parkovacích karet začne radnice koncem letošního roku. Karty si budou moci vyzvednout nejen obyvatelé s trvalým bydlištěm v místě, ale i prokazatelní nájemci bytů, firmy a majitelé domů.

V navrženém systému dopravy v klidu budou vymezeny úseky, kde v časech od 11 do 14, respektive do 22 hodin, bude parkování vyhrazené pouze držitelům karet. Nicméně systém umožní i krátkodobé parkování návštěv či zásobování tak, aby nedošlo k omezení pohybu a obslužnosti v této lokalitě.

Podle zpracované studie je možné zavést vlastní parkovací zóny, pokud jsou realizované pomocí svislého značení s dodatkovými tabulemi, specifikujícími omezení dopravního značení na držitele parkovacích karet. Projekt Prahy 8 navazuje na modré parkovací zóny, které fungují v 1, 2, 3 a 7 a v části Radotína.

Vilgus: co když soud zónu zneplatní?

Podle opozičního zastupitele Prahy 8 Petra Vilguse může být zavedení zón protiprávní. „Právo schválit nařízení o zónách má však jen hlavní město Praha. Obávám se, že zavedení parkování na speciální karty na veřejných komunikacích pomocí pouhé výměny značek může být v rozporu se zákonem. V případě sporu se pak Praha 8 vystavuje riziku, že soud zónu zneplatní a městská část bude muset odškodnit ty, které za porušení tzv. zóny pokutovala,"uvedl.

Ohradil se také proti způsobu, jakým radnice zjistila potřeby tamějších obyvatel na zavedení zón. „Loňské hlasování mělo blíže k blešímu cirkusu než k průzkumu veřejného mínění. Sám jsem byl svědkem toho, jak jednotlivec vyplnil a vhodil do hlasovací urny lístky opakovaně,“ řekl.


Další články
Nahoru