Praha 6 podpoří zavedení nástupu všemi dveřmi do autobusů ve Středočeském kraji
27. listopadu 2024 22:11
Praha 6 si dlouhodobě stěžuje na nadměrnou dopravu a tvoření kolon v rezidenčních čtvrtích kvůli dojíždění lidí odjinud do metropole. Středočeský kraj režim nástupu všemi dveřmi v autobusech letos od května do konce července pilotně testoval na dvou autobusových linkách a podle krajského radního pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN) se systém osvědčil.
„Ze všech dat, která máme, tak vyplývá, že nástup pouze předními dveřmi, zejména v těch ranních a odpoledních špičkách, výrazným způsobem prodlužuje dojezdové doby autobusů. Pokud my chceme, aby ty autobusy jezdily zavčasu, tak otevření všech dveří nám může ušetřit nemálo minut," řekl Borecký.
Podle náměstka ředitele Ropid Martina Šubrta je v případě zavedení otevření všech dveří nutné posílit kontroly cestujících, protože by neprocházeli už pouze kolem řidiče. „Jediná obava Ropidu byla z teoretické ztráty tržeb. Je nutné, aby vznikla patřičná kontrola, aby k tomuto nedošlo. Je potřeba tedy vyřešit nastavení principu té kontroly, zajištění, aby byl dostatečný počet kontrolorů," řekl Šubrt.
Nastupování všemi dveřmi by se podle poradce pražského náměstka pro dopravu Aleše Nováka mohlo zavést v prvním kvartálu příštího roku, přesný termín však nelze podle něj zatím určit.
Na setkání se starosty okolních obcí diskutovali zástupci Prahy 6 také například o úpravách pruhů pro autobusy v ulicích Roztocká, Podbabská či na Evropské ulici. Z dat ROPID a Technické správy komunikací hl. m. Prahy podle radního pro dopravu Prahy 6 Ondřeje Matěje Hrubeše (ODS) jednoznačně vyplývá, že autobusy jezdí stejně nebo rychleji než v uplynulých letech. „Tam, kde BUS pruhy jsou, to funguje a nyní se musíme zaměřit na místa, kde zavedeny nejsou," sdělil.
Radnice také dlouhodobě požaduje pruh pro autobusy v Horoměřické ulici, to ale vyžaduje stavební úpravy. V současnosti se připravuje zadání projektové dokumentace k povolení stavby. Stavět by se podle Nováka mohlo začít v roce 2026.