
Praha 6 na Pohořelci otevřela detašované pracoviště pedagogického centra
16. ledna 2025 19:50
Své služby zde bude nabízet psycholožka a speciální pedagožka. Pracoviště vzniklo v nevyužívaném bytě pro školníka a jeho vybudování stálo asi 1,5 milionu korun bez DPH. Rozšíření stávajícího SPC umožnilo navýšení úvazků odborných pracovnic a tím i navýšení množství klientů, jimž zde může být poskytována odborná péče.
„Dlouhodobě si uvědomujeme, že je těchto specializovaných míst nedostatek a dlouhodobě se snažíme jejich kapacity navyšovat. V tomto konkrétním případě se podařilo navýšit kapacitu zhruba o šedesát míst, což je o čtvrtinu více než je stávající počet klientů. O to více jsem ráda, že jsme mohli rozšířit naše kapacity prostřednictvím tohoto detašovaného pracoviště,“ řekla místostarostka Prahy 6 Mariana Čapková (Praha 6 Sobě). Dodala, že radnice oslovila i další školky, kde by v budoucnu mohla vzniknout obdobná pracoviště. „Školy mají vytipovat prostory, ve bychom mohli rozšířit působení a mít další detašovaná pracoviště,“ podotkla.
Odborné pracoviště poskytuje standardní péči především dětem s nerovnoměrným či opožděným psychomotorickým vývojem, řečovými obtížemi, vývojovými poruchami, nepřiměřenými citovými reakcemi a poruchami autistického spektra.
Centrum podle ředitelky FMT Ireny Hanyš Holemé čelí posledních zhruba sedm let velkému náporu rodičů a situace se časem stala neúnosná. Centrum se nyní stará o asi 320 dětí, nové pracoviště umožní navýšení o dalších 60. Spolupráce je už zhruba se stovkou škol.
Děti se do centra dostávají na žádost rodičů, kteří vnímají potřebu začlenit své dít se speciálními potřebami do systému školství. Obrací se i školky se žádostmi o metodickou pomoc. Někdy se ozývají i sami rodiče. „Bereme je jako partnery, aby dobře rozuměli problémům a bylo vše efektivní, podotkla Hanš Holemá.
Mezi hlavní činnosti SPC patří komplexní podpora a poradenství v průběhu vzdělávání dítěte, komplexní diagnostika žáka, zpracování povinné dokumentace pro zařazení dítěte se speciálními potřebami do školy, nastavení vhodných podpůrných opatření, konzultace pro zákonné zástupce, pedagogické pracovníky, školy a školská zařízení, návštěvy škol pro vyhodnocení poskytování navržených podpůrných opatření a k realizaci integračních schůzek, zprostředkování kontaktů pro další podporu dítěte a návazných služeb.
Podle Hanyš Holemé by bylo dobře, kdyby obdobná pracoviště vznikla i v dalších městských částech. „Pomoc by byla efektivnější,“ řekla.