Praha 6 má výhrady k podobě projektu lanovky z Podbaby do Bohnic
9. října 2023 08:18
Pražští zastupitelé na svém zářijovém jednání schválili změnu územního plánu umožňující stavbu a projekt je nyní zpracováván v procesu EIA, který posuzuje vliv stavby na životní prostředí.
Záměr předpokládá výstavbu lanovky se třemi zastávkami (Podbaba, Troja, Bohnice), která má být součástí pražského systému MHD. Plánovaná celková délka lanové dráhy je 2,3 kilometru. Lanovka má mít 17 až 19 kabin, každou pro 35 cestujících. Má být schopná za hodinu přepravit až 2300 lidí. Odhad nákladů na výstavbu jsou podle dřívějších informací dvě miliardy korun.
Lanovka má zajistit chybějící přímé propojení mezi Prahou 8 a Prahou 6 do doby, než vznikne plánovaná tramvajová trať s novým mostem, který bude vybudován přes Vltavu ve špičce Císařského ostrova. Následně tramvaje pojedou tunelem nahoru do Bohnic. Náklady jsou předpokládány 6,5 miliardy, stavba by mohla začít v roce 2030 a potrvá čtyři roky.
„Praha 6 zastává názor, že dlouhodobým řešením je spojení Podbaby, Troji a Bohnic pomocí tramvajové trati. Lanovou dráhu považujeme jako možné dočasné spojení obou břehů Vltavy do té doby, než bude moci být tato tramvajová trať dokončena,“ uvedl radní Prahy 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Městská část podle něj ovšem dlouhodobě upozorňuje, že v koordinaci s projektem lanové dráhy musí být vyřešena i otázka záchytného parkoviště ve vazbě na konečnou stanici Podbaba.
„Předložená dokumentace otázku parkování na podbabské straně vůbec neřeší, vedle toho neřeší ani otázku pěších vazeb v Podbabě s ohledem na bezpečné přestupy. Z toho důvodu jsme byli nuceni vydat k záměru lanové dráhy negativní stanovisko,“ uvedl radní Prahy 6 pro životní prostředí a klima Petr Palacký (Zelení).
Vyjádření městské části se podle Zemana týká posuzování vlivů záměru na životní prostředí, nikoli ekonomických otázek souvisejících s výstavbou a následným provozem lanové dráhy.