
Praha 5 vypíše soutěž na ruční úklid veřejných prostranství, zájemci musí zaměstnávat handicapované
4. června 2025 13:45
„Ruční úklid, jak už název napovídá, je prováděn bez využití strojové techniky. Bude probíhat na veřejných prostranstvích, která nespadají pod ,velkou´ rámcovou smlouvu na údržbu zeleně a úklidové práce, a na plochách nezahrnutých v pasportu zeleně. Jedná se o dvacet pět lokalit na území celé Prahy 5,“ uvedl radní pro veřejný prostor Lubomír Brož (ANO).
Zakázka zahrnuje pravidelný ruční úklid chodníků – zametání, čištění, odstraňování plevele, sběr komunálního odpadu i bioodpadu s následným tříděním do pytlů a likvidací.
Počítá se také s úklidem veřejné zeleně a likvidací menších černých skládek. Vybraná firma bude obstarávat rovněž úklid chodníků a zeleně v neočekávaných situacích do 24 hodin a v období od začátku listopadu do konce března i úklid sněhu ze zastávek MHD a z přechodů pro chodce.
Veřejná zakázka na ruční úklid je vyhrazena dodavatelům, kteří zaměstnávají více než polovinu osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých pracovníků.
„Městská část tímto takzvaným náhradním plněním ve formě čerpání služeb dostává své zákonné povinnosti ohledně zaměstnávání handicapovaných. Tento postup se nám osvědčil i v minulých obdobích, díky němu získáváme kvalitní servis a přináší nám to i daňové úspory,“ dodal radní Brož.
Velká zakázka na úklid
V únoru příštího roku vyprší stávající čtyřletá smlouva v hodnotě více než 300 milionů korun mezi Prahou 5 a společností CENTRA, která zajišťuje pro městskou část údržbu a úklid veřejných prostranství.
Vedení Prahy 5 nedávno jmenovalo pracovní skupinu pro přípravu veřejné zakázky na údržbu zeleně a úklidových prací na území městské části. Byla složena ze tří radních, jedné koaliční zastupitelky, jednoho zástupce opozice a dvou úředníků.
Skupina dostala za úkol navrhnout základní obrysy veřejné zakázky a předložit doporučení, na jejichž základě by rada městské části ještě letos vyhlásila výběrové řízení na dodavatele služeb v následujícím období.
„Čeká nás spousta práce, neboť se jedná o rozsáhlou, stamilionovou zakázku,“ sdělil radní Brož, který je zároveň členem pracovní skupiny.
„Řádné nastavení parametrů zakázky bude náročné, neboť se změnila celá řada vstupních podmínek, jako jsou mzdy, náklady, ekologické normy, ale i nároky obyvatel. Rovněž nám přibyly další plochy, které vznikly při developerské výstavbě. Naším cílem je, abychom zajistili co nejlepší úklid našich veřejných prostranství, údržbu dětských hřišť a péči o zeleň,“ vysvětlil Brož.
Skupina se bude zabývat variantami, zda se všechny uvedené služby mají opět svěřit jednomu dodavateli, nebo se rozdělí mezi více subjektů, a to podle lokalit, případně podle druhu vykonávané činnosti.
„Do konce června bychom chtěli mít veškerá doporučení od pracovní skupiny pohromadě, abychom na přelomu léta a podzimu mohli výběrové řízení s dostatečnou rezervou vypsat,“ dodal radní Brož.