
Praha 5 bude jednat s letištěm o kompenzacích za zvýšený provoz
18. dubna 2025 07:58
Uzavírka hlavní dráhy kvůli její modernizaci začala na konci března a potrvá do poloviny srpna. Letadla využívají vedlejší ranvej, takže létají nad hustě osídlenými částmi metropole, Kladna a okolních částí Středočeského kraje.
Místostarosta Dušek dostal pověření, aby s Letištěm Praha a dalšími institucemi jednal o kompenzacích za komplikace, které lidem z páté městské části působí provoz náhradní vzletové a přistávací dráhy. Diskutovat má také o vybudování paralelní dráhy.
Lidé hlavně z Barrandova, Hlubočep, Starých Butovic, Jinonic a Motola nyní čelí většímu hluku, emisím. Dušek za jediné možné řešení, které uleví, považuje vybudování paralelní dráhy.
„Aktuálně se maximálně můžeme snažit vliv minimalizovat. Projednával jsem s letištěm, že umožní-li to řízení letového provozu a bezpečnostní parametry, přistává se a vzlétává směrem na Kladno, to znamená ne na Prahu 5. Ale to lze jen v nočních hodinách,“ konstatoval místostarosta.
Granty, které letiště dává například na regeneraci krajiny, na podporu projektů k ochraně životního prostředí a zlepšení životních podmínek obyvatel dotčených leteckým provozem, instalaci ventilačních systémů nebo jazykovou výuku dětí nepovažuje vedení Prahy 5 za zásadní pomoc.
Letiště Praha na začátku dubna uvedlo, že jedná se zástupci městských částí, nad kterými je kvůli opravě hlavní dráhy nyní zvýšený provoz letadel. Na kompenzace údajně dá celkem přes deset milionů korun.
„Pro občany Prahy 5 není jiné řešení než paralelní dráha,“ řekl místostarosta Dušek s tím, že podmínkou výstavby je závazek Letiště Praha, že mezi půlnocí a půl šestou ráno nebude na letišti přistávat ani vzlétat žádné letadlo.
Projekt paralelní dráhy je rozpracovaný delší dobu. Původní záměr pochází z 60. let. V uplynulém desetiletí vydalo k projektu ministerstvo životního prostředí kladný posudek EIA neboli posouzení vlivu na životní prostředí, letiště pak zažádalo o územní rozhodnutí.
„Loni byl tento proces znovu zahájen u středočeského stavebního úřadu poté, co byly zamítnuty kasační stížnosti a zpochybnění umístění stavby v územních plánech. Věříme, že letos získáme nepravomocné územní rozhodnutí a budeme moct zažádat o stavební povolení. Se zahájením výstavby paralelní dráhy počítáme po roce 2030,“ stojí na stránkách letiště s tím, že po jejím zprovoznění je v plánu zrušení vedlejší ranveje.
Záměr v minulosti čelil kritice, vznikla proti němu petice a odmítli ji starostové Lysolají, Nebušic a Suchdola, zástupci České zemědělské univerzity (ČZU), pražští senátoři či trojská zoo.