dnes
Středa - zatazeno
2°C
zítra
Čtvrtek - zatazeno
1°C
pozítří
Pátek - snih
1°C
Praha 3 požaduje urbanistickou studii Nákladového nádraží Žižkov
Jak se v budoucnosti změní podoba nákladového nádraží? Foto: PFM

Praha 3 požaduje urbanistickou studii Nákladového nádraží Žižkov

Radnice Prahy 3 požaduje po městu vytvoření podrobné urbanistické studie pro oblast Nákladového nádraží Žižkov, kde by v budoucnu měla vzniknout nová čtvrť. Na veřejném projednání připravované změny územního plánu to dnes uvedl předseda výboru pro územní rozvoj městské části Matěj Michalk Žaloudek (Zelení). 

Městská část má i další požadavky, například nechce, aby tramvajová trať vedla budovou památkově chráněného nádraží, což stávající návrh umožňuje. Změna územního plánu, nutná pro zástavbu v oblasti, by mohla být hotova v druhé polovině příštího roku.

Zastupitelstvo městské části již schválilo sedm připomínek ke změně územního plánu, které nyní spolu s ostatními podněty zpracuje magistrát. Změnu územního plánu připravil městský Institut plánování a rozvoje (IPR), který zároveň zpracoval podkladovou studii. „Ta je nedostatečně podrobná a zároveň nemá žádnou závaznost," uvedl Žaloudek.

Podle městské části by tak měla vzniknout i územní studie. „Může jít do podrobností včetně zelených střech, stromů v ulici, rozmístění parkovacích míst, řešení cyklistiky a podobně. Zároveň, kdyby to byla územní studie, tak podle stavebního zákona by k ní musel přihlížet stavební úřad při rozhodování," vysvětlil Žaloudek. Město na ní podle něj může pracovat paralelně s přípravou změny územního plánu.

Městská část chce rovněž podrobnější řešení dopravy a návaznosti na výstavbu v areálu její rozšíření. Zásadní je pro městskou část stavba metra D, jehož výhledové prodloužení ze stanice Náměstí míru na Žižkov se zvažuje, a také projekt v minulosti známý jako Jarovská spojka. Ta by odvedla auta z plánované čtvrti v areálu nádraží směrem na východ tak, aby nejezdila přes už nyní přeplněnou ulici Jana Želivského či Koněvovu.

Debata se dlouhodobě vede také o vedení tramvajové trati. Změna podle Jitky Jeřábkové z IPR umožňuje dvě možnosti – vedení tramvaje středem území skrz budovu bývalého nádraží nebo takzvanou severní variantu, kdy by tramvaj jela paralelně s Malešickou ulicí. „My bychom uvítali, kdyby se dále rozpracovávala pouze ta, která neohrožuje kulturní památku Nákladového nádraží Žižkov," řekl Žaloudek.

Další připomínky městské části se týkají například jasného vymezení dostatečných ploch pro stavbu dvou základních škol, čtyř školek a dvou zdravotnických zařízení, což odpovídá předpokládanému počtu obyvatel.

„Dneska netušíme, kde tato vybavenost vznikne," podotkl Žaloudek. Podle Jeřábkové návrh počítá s tím, že jedna škola bude v objektu nádraží. Praha 3 požaduje také více zeleně, konkrétně nový zelený pás propojující park Židovské pece na severu a Olšanské hřbitovy na jihu.

Celý areál kolem bývalého nákladového nádraží má zhruba 33 hektarů. Plánují tam stavět například firmy Central Group či Penta Investment, kromě bytů tam mají být obchody, služby a prvorepubliková funkcionalistická budova nádraží by měla mít i kulturní využití.

Osud nádraží, které přestalo fungovat v roce 2002, se řeší už roky. Původně mělo ustoupit výstavbě, po tlaku aktivistů však z demolice sešlo. Minulé vedení města schválilo nákup nemovitosti od Českých drah za 662 milionů korun, odhady nákladů na rekonstrukce se odhadují mezi 1,5 a 2,5 miliardy korun.

Stávající vedení magistrátu se chce domluvit se soukromníky či ministerstvem kultury na společném využití tak, aby město nemuselo samo platit rekonstrukci.


Další články
Nahoru