Praha 2 chce být spolužadatel změny územního plánu o zastřešení hlavního nádraží
30. dubna 2024 07:28
Žádost o změnu podala společnosti CR-City, ve které mají zastoupení mimo jiné České dráhy a Penta. K žádosti se připojí magistrát prostřednictvím Institutu plánování a rozvoje (IPR). Definitivní rozhodnutí o každé změně územního plánu je na zastupitelích hlavního města.
„I když nebudeme samostatně žadatelem, tak myslím, že i když žádost nebudeme mít plně v ruce, budeme moci uplatňovat připomínky. Dnes diskutujeme o tom, za jakých podmínek by tu v budoucnu mohla nějaká zástavba vzniknout," řekl místostarosta Jan Recman (ODS).
Záměr poprvé projednala v listopadu loňského roku komise rozvoje městské části. Následně o ní jednala letos v březnu a dubnu a poté doporučila radním, aby záměr schválili. Ti tak následně učinili.
Radnice bude požadovat splnění podmínek. Patří k nim anonymní mezinárodní urbanistická soutěž, která prověří třeba kapacitu zastavitelnosti území.
„Důležitá bude propustnost území, tedy propojení Prahy 1 a 2. Důležitá je památková ochrana, aby Fantova budova hlavního nádraží nebyla obestavěna velkými bloky. Budeme požadovat školy a školky," řekl Recman. Musí také vzniknout pracovní skupina ze zástupců Prahy 1 a 2, magistrátu a investora.
Podle opozičního zastupitele Radka Zykana (Piráti) je návrh problematický. Vadí mu, stejně jako dalším pirátským zastupitelům, rychlost, se kterou byl dokument připraven a předložen zastupitelům. Zastupitel Tomáš Čada (Piráti) řekl, že téma výstavby je tak zásadní, že se jím nemají zastupitelé zabývat bez právních poradců a dalších odborníků a navíc „v takovém kalupu."
Záměr výstavby naopak podpořil opoziční zastupitel Jan Mach (Praha 2 Sobě), který ale varoval před tím, aby se Praha 2 nestala pouze přihlížejícím, ale aby měla silnou pozici při jednání o změně. „Místo si jistě zaslouží přebudovat," řekl.
Přesná podoba projektu zatím není jasná, při pořizování změny územního plánu se má upřesnit rozsah zástavby. Na celkovou urbanistickou koncepci i podoby jednotlivých domů mají být vypsány soutěže.
Společnost Penta v současné době staví domy v okolí nedalekého Masarykova nádraží. Na místě stojí například dům podle návrhu architektonického ateliéru architektky Zahy Hadidové a Penta při rekonstrukci Masarykova nádraží nad ním vybuduje platformu, která překlene kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží.