Praha 11: Školy se zapojily do projektu Rozvoj demokratické kultury
19. ledna 2021 19:15
Na základě magistrátní Výzvy č. 51 – Rozvoj vzdělávání v Praze se v druhé polovině loňského roku zapojily jihoměstské základní školy do nového projektu, jehož smyslem je rozvíjet ve školním prostředí demokratickou kulturu. Projekt Rozvoj demokratické kultury na školách se mohl na všech devíti základních školách, kde je zřizovatelem Praha 11, rozběhnout díky finanční podpoře ve výši 9 004 375 korun z Operačního programu Praha – pól růstu.
Mezi hlavní cíle projektu patří zavedení, případně zvýšení efektivity demokratických institucí škol, zejména žákovských parlamentů a školských rad, a zapojení jednotlivých aktérů do života školy. Finance z operačního programu pak školy využijí i k realizaci vlastních aktivit na poli rozvoje demokratické kultury, posílení komunitní role škol v městské části a podpoře pedagogických pracovníků.
„Zhruba před rokem a půl jsem začala zjišťovat, jak by se naše školy mohly do Výzvy č. 51 – Rozvoj vzdělávání v Praze zapojit. Společně s vedením jednotlivých škol jsme se shodli, že chceme posílit rozvoj kompetencí aktérů škol v oblasti demokratické kultury. Následně jsme tedy ohledně projektu zpracovali žádost, kterou posvětilo jihoměstské zastupitelstvo, a podali ji na Magistrát hl. m. Prahy. Aby byla zároveň administrační zátěž pro školy co nejmenší, je příjemcem finanční podpory Městská část Praha 11,” vysvětlila Zuzana Ujhelyiová (Piráti), radní Prahy 11 pro školství.
Samotný projekt se rozběhl už v létě loňského roku a realizován bude do června roku 2022. Jeho hlavními výstupy budou nové, resp. aktualizované školní dokumenty, od jednacího řádu školské rady nebo pravidel pro činnost školního parlamentu až po analýzu posunu demokratických kapacit škol a kompetencí školních aktérů. Díky cílené alokaci finančních prostředků na činnost průvodců demokratickou kulturou budou mít školy navíc možnost identifikovat správně své potřeby, vybrat si nástroj pro jejich řešení
a realizovat vlastní projekty. Inovačním prvkem je v tomto případě sdílení poznatků z jednotlivých projektů mezi zástupci zapojených škol.