Praha 1 proti buskingu: zastupitelé chtějí jeho další omezení. Jak je to jinde v Česku?
27. května 2014 17:38
Busking v centru Prahy
Vyhláška omezuje uměleckou pouliční produkci spojenou s dobrovolnou odměnou na některých místech od loňského května. Veřejná produkce je zakázána třeba na Křižovnickém náměstí, na části Staroměstského náměstí nebo na dětských hřištích, hřbitovech nebo u škol a nemocnic. Hudba nebo zpěv jsou navíc zakázány na dalších 17 místech, například na Můstku, v Týnské nebo ve spodní části Václavského náměstí. Nově by neměl být povolen třeba na Staroměstském náměstí, na Národní třídě nebo v Mostecké a Vodičkově ulici.
První městská část požádá magistrát o zákaz buskingu nejen v lokalitách, navržených radním Ivanem Solilem a bezpečnostní komisí, ale také na celém Staroměstském náměstí. Povolen by neměl být „elektronický“ busking, tedy využití elektronických zařízení jako jsou například reprobedny a zesilovače.
Jeden busker by neměl podle zastupitelstva Prahy 1 hrát na stejném místě více než 40 minut, přičemž mezi jednotlivými místy musí být vždy minimálně 150 metrů. A do vyhlášky by na žádost Prahy 1 měla přibýt i formulace, podle níž busking nesmí překročit míru hluku obvyklou v místě a čase.
„Jsem ráda, že zastupitelé nepovažovali za primární politické půtky, nýbrž ochranu obyvatel centra Prahy, které busking nepopiratelně velmi obtěžuje," uvedla bezprostředně po hlasování zastupitelka Kateřina Klasnová.
Nyní bude rozhodnutí na magistrátu. Praha 1 totiž není podle zákona obcí a nemůže stanovit vlastní vyhlášky, musí vždy jen předkládat návrhy právě magistrátu.
Tolerantní Brno, vstřícný Jičín
Jiná města v Česku se k pouličnímu umění staví neformálněji a pro buskery vydala pouze určitá doporučení, a to buď v písemné (Karlovy Vary, Český Krumlov), či ústní podobě (Brno).
Poměrně tolerantní postoj k buskingu zaujímá Brno, které je dlouhodobě oblíbeným cílem pouličních muzikantů. „Pro kolorit Brna je pouliční umění přínosem, žije a studuje tu spousta mladých lidí, kteří mají k hudbě a divadlu blízko,“ popsal situaci v moravské metropoli primátor Roman Onderka.
V Plzni mohou umělci na ulici hrát. Pokud však před sebe během vystoupení položí klobouk či futrál na housle, město to považuje za aktivní prosbu o osobní dar.
Vstřícný postoj k buskingu a buskerům zaujímá Jičín, který dokonce pouliční umělce do města aktivně zve v rámci letní akce Prodloužené víkendy. „Chceme, aby se Jičín stal pro turisty atraktivní nejen z hlediska návštěvy památek, ale také aby zde chtěli strávit svůj volný čas. Proto umělce do Jičína zveme, aby ozvláštnili ruch v ulicích a centru města,“ říká tisková mluvčí městského úřadu Magdaléna Doležalová.
Projekty, které pouliční umělce sdružují a podporují
Návrh obecně závazné vyhlášky o pouličním umění projednávalo před časem zastupitelstvo Karlových Varů. Podle mluvčího Jana Kopála však město kvůli mnoha sporným otázkám a potenciálnímu nárůstu byrokracie od zavedení vyhlášky nakonec upustilo.
Ostrava žádnou vyhlášku o pouličním umění nemá a ani nepřipravuje. „Nezaregistrovali jsme ani žádné stížnosti na pouliční umění,“ uvedla mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská.
V České republice vznikají různé projekty, které pouliční umělce sdružují a podporují. Nejnovějším je internetový portál Buskerjam, jehož stránky umožňují hudebníkům vytvořit si vlastní profil s videem a zvukovým záznamem. Ambicí projektu je vytvořit funkční buskerskou scénu a obohacovat tak veřejný prostor v Česku a na Slovensku.