dnes
Neděle - oblacno
3°C
zítra
Pondělí - zatazeno
2°C
pozítří
Úterý - zatazeno
3°C
Pražská doprava

Praha 1: Nový koncept zón placeného stání by mohl omezit rezidentní parkování v centru

Na přelomu srpna a září plánuje hlavní město Praha uvést do provozu nové zóny placeného stání (ZPS). Nové ZPS budou rozšířeny na území městských částí Praha 3, 5, 6 a 8. Městských částí Praha 1, 2, 3 a Praha 7 se změny v ZPS prozatím týkat nebudou. Až do října 2017 bude platit stávající stav, tedy staré zóny (modrá, oranžová a zelená zóna) se stejnými pravidly. Přesto se však v novém konceptu ZPS objevují změny, které by se občanů Prahy 1 do budoucna mohly podle tamní radnice výrazně dotknout.

„Přestože jsme v rámci přípravy nových ZPS připomínkovali a jednali o všech možnostech, došlo k některým změnám, které nebyly předmětem jednání a jsou v rozporu s dohodami. S těmito změnami jsme nesouhlasili a stále nesouhlasíme,“ říká místostarosta Prahy 1 pro dopravu Richard Bureš.

Nejzásadnější změnou, která by mohla v budoucnu výrazně ovlivnit parkování rezidentů je nová charakteristika modré zóny. Ta nyní zní: „Modrá zóna, která je na pražských komunikacích vyznačena modrým pruhem (svislé i vodorovné značení), je určena pro tzv. rezidentní parkování. Bez omezení mohou na modré zóně parkovat pouze lidé s platným parkovacím oprávněním. To může provozovatel/uživatel vozidla získat na základě trvalého pobytu v dané oblasti, vlastnictví nemovitosti v dané oblasti, nebo vlastnictvím provozovny v dané oblasti. Ostatní motoristé mohou na modré zóně parkovat maximálně 3 hodiny, a to jen po platbě přes virtuální parkovací hodiny (webová aplikace).“ Právě poslední věta vzbuzuje v místostarostovi Burešovi obavy.

„Navržený model koncepce ZPS a především pak možnosti parkování nerezidentů zcela rezignuje na původní důvod zavádění zóny placeného stání v centru Prahy. Tím byla především ochranná funkce rezidentů tam, kde z charakteristiky uliční sítě a zástavby vyplývá nedostatek parkovacích míst pro rezidenty. Ochranná funkce zóny je nyní nahrazena snahou o maximalizaci výnosu,“ neskrývá svůj nesouhlas místostarosta Bureš. Podle něho způsobí navržený model výrazné zhoršení parkování rezidentů a navíc zvýšení zátěže v centru města.

Praha 1 bude tedy ve zbylém období do zavedení nového konceptu i na území své městské části prosazovat provozní dobu zóny od 8:00 do 6:00; zrušení možnosti parkování nerezidentů kdekoliv v modré zóně; ponechání možnosti parkování nerezidentů pouze na nynějších zelených a oranžových zónách s tím, že i tam by mohli parkovat rezidenti; další výstavbu podzemních garáží.

 „Jsme stále napadáni, že výstavbou podzemních garáží přitáhneme do centra více dopravy a zatížíme centrum. Hlavní město Praha nyní říká, že každý může zaparkovat kdekoliv na 3 hodiny, což skutečně zvýší dopravu v centru, protože lidé budou jezdit ulicemi a hledat místo úplně všude, tedy i v čistě rezidenčních uličkách Prahy 1, kam je nyní zajet ani nenapadne,“ dodává Bureš.


Další články
Nahoru