Praha 1 nesouhlasí s návrhem smlouvy ohledně elektrokoloběžek
22. května 2024 13:12
Podle návrhu, který TSK rozeslala městským částem k připomínkování, by provozovatelé sdílených koloběžek a kol platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty. Princip regulace tak město plánuje na rovině soukromoprávního vztahu s firmami, a nikoliv omezení například pomocí vyhlášky.
To předpokládá, že se TSK podaří s provozovateli na pravidlech domluvit. To se v minulosti v případě elektrokoloběžek nepodařilo u memoranda, které magistrát s jejich provozovateli uzavřel a následně kvůli jeho nedodržování vypověděl. Právě elektrokoloběžky čelí v centru dlouhodobě kritice místních obyvatel a radnice, a to kvůli jejich zanechávání na místech, kde překážejí, a také časté jízdě po chodnících ohrožující chodce.
Zastupitelé Prahy 1 si loni na podzim odhlasovali, že požadují po hlavním městě, které je vlastníkem většiny komunikací v metropoli, úplný zákaz sdílených elektrokoloběžek na svém území. Úterním usnesením zastupitelstvo platnost tohoto požadavku potvrdilo.
Zároveň pověřilo vedení radnice, aby podalo k návrhu smlouvy připomínku požadující, aby městské části mohly specifikovat, co bude možné na stanovištích nabízet. Praha 1 pak bude chtít „… úplné vyloučení nabízení k pronájmu koloběžek s motorovým pohonem na území MČ Praha 1", stojí v usnesení.
„Praha 1 je tímto nejpostiženější, takže si myslím, že my bychom měli mít šanci ty nejdůležitější připomínky prosadit," uvedl radní městské části Vojtěch Ryvola (nez., dříve ANO). Dlažba v centru podle něj jízdu na elektrokoloběžkách ani pořádně neumožňuje. „Proto také lidé jezdí po těch chodnících, protože tam se to aspoň trochu dá," řekl. Dodal, že chce požadovat také to, aby si Praha 1 mohla na jednotlivých stanovištích určit i počet nabízených sdílených kol, která jinak městská část zakazovat nechce.
Lídr opoziční Prahy 1 Sobě Pavel Čižinský kritizoval vedení městské části za to, že problém podle něj neřešilo a nyní se vymlouvá na TSK. Proti tomu se Ryvola ostře ohradil s tím, že Praha 1 nemůže rozhodovat o komunikacích vlastněných a spravovaných hlavním městem. Doplnil, že formu závazného smluvního vztahu namísto nezávazného memoranda inicioval on. „Neustále jsem TSK urgoval, každých 14 dní," řekl dále.
TSK navržený postup počítá s tím, že firma uzavře s radnicemi či magistrátem jako majiteli pozemků dohodu o udělení souhlasu se zvláštním užíváním veřejného prostranství. Následně by TSK podle návrhu smlouvy s jednotlivými provozovateli uzavřela dohodu o spolupráci, která by je zavázala využívat k parkování koloběžek vyhrazená místa a hradit poplatek za každé kolo či koloběžku. Provozovatelé by městu poskytli také anonymní data o pohybu a umístění koloběžek sloužící ke kontrole dodržování pravidel.