
Praha 1 chce vyhlášku zakazující elektrokoloběžky v některých lokalitách centra
9. dubna 2025 16:56
Návrh, který vychází z usnesení Dopravní komise MČ Praha 1 na podnět radního pro dopravu Vojtěcha Ryvoly (GEN, dříve ANO) a zastupitele Josefa Ludvíčka (ODS), předpokládá legislativní proces vedený hlavním městem, na jehož základě by byl vydán zákaz provozování elektrokoloběžek ve vybraných oblastech.
Zákaz by měl být podle představ radnice centrální městské části, ve které je provoz elektrokoloběžek velký, realizován prostřednictvím vymezení specifických zón, do kterých nebude možné elektrokoloběžkami vjíždět ani je zde odstavovat.
„Tyto zóny budou vyznačeny dopravní značkou a technicky budou zajištěny pomocí geofencingu, což znamená, že provozovatelé sdílených koloběžek budou muset na základě rozhodnutí magiistrátu tyto lokality označit jako zakázané v rámci svých aplikací. V praxi tak nebude možné jízdu na koloběžce v těchto zónách zahájit ani ukončit. Zároveň bude požadováno důsledné vymáhání pravidel ze strany městské i státní policie,“ sdělila mluvčí.
Praha 1 přitom podle ní na nepřijatelnost provozu elektrokoloběžek na svém území upozorňuje dlouhodobě. Zastupitelstvo Prahy 1 již v roce 2023 schválilo svůj jednoznačný nesouhlas s provozováním sdílených koloběžek, přičemž vyzvalo hlavní město k odpovídajícímu kroku. „Přes opakované apely však ke konkrétní reakci ze strany magistrátu zatím nedošlo,“ řekla Šnejdarová.
Anketa
Byli byste pro zákaz sdílených elektrokoloběžek v určitých lokalitách Prahy?
„Denně se na území Prahy 1 potýkáme s neukázněným parkováním elektrokoloběžek, ohrožováním chodců a nelegální jízdou po chodnících. Situace je neúnosná, a proto je na čase říci dost. Jsme připraveni hájit veřejný prostor a bezpečnost našich obyvatel,“ uvedl radní pro dopravu Ryvola.
Návrh podle něj vychází ze zkušenosti se zákazem vozítek Segway, který byl v roce 2016 úspěšně realizován nejprve v centru města a následně rozšířen i do dalších městských částí a který tehdy také iniciovala Praha 1.
„Zóna bez koloběžek je dalším krokem k bezpečnému, přehlednému a přívětivému centru města. Jde o reakci na dlouhodobou a oprávněnou nespokojenost obyvatel,“ doplnil zastupitel a předseda bezpečnostní komise Ludvíček.
Hlavní město prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK) jedná s provozovateli sdílených dopravních prostředků o smlouvě, která by stanovovala podmínky jejich provozu. Podle návrhu, který městská firma rozeslala radnicím k připomínkování, by provozovatelé sdílených koloběžek a kol platili městu za zábor veřejných prostranství a při nedodržování smlouvou stanovených pravidel by jim hrozily smluvní pokuty. Praha 1 návrh odmítla, protože neumožňuje městským částem elektrokoloběžky úplně zakázat.
Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) s návrhem Prahy 1 nesouhlasí a prosazuje cestu, kterou zvolilo město. „Problém s koloběžkami řešíme a máme jasno – příští týden představíme konkrétní plán. Návrh Prahy 1 je zmatečný a neřeší podstatu problému. TSK má připravené skutečné řešení připravené odborníky a právníky, které bude fungovat v praxi," uvedl dnes pro ČTK.
S důsledky provozu sdílených koloběžek a chováním jejích uživatelů se dlouhodobě potýká i druhá městská část. „Na Praze 2 jsme připravili s provozovateli sdílených dopravních prostředků dohodu o spolupráci. Ta zajišťuje dodržování odkládání koloběžek pouze na stanovených místech, omezenou rychlost v určitých lokalitách a také zákaz vjezdu například do centrální části náměstí Míru nebo na Vyšehrad. Je to však jen dohoda. Ve Sněmovně je v přípravě i úprava legislativy, která by obcím a městským částem dávala snadnější možnost takové regulace přes obecně závazné vyhlášky včetně počtu koloběžek, které se v ulicích pohybují nebo stojí. Bohužel na ministerstvo dopravy nebylo doručeno stanovisko náměstka primátora pro dopravu, i přesto s touto úpravou počítám v dalším volebním období," uvedl místostarosta Prahy 2 a poslanec Michal Zuna (TOP 09).