Dnes Středa - oblacno 0°C
Zítra Čtvrtek - snih 1°C
Středa 29. 11. 2023
Svátek má Zina
Vánoční nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz, do konce roku za zvýhodněné ceny.
Praha 1 bude monitorovat parkovací místa určená pro zásobovací auta
Ilustrační foto: ŠJů / Wikimedia Commons - CC BY-SA 3.0

Praha 1 bude monitorovat parkovací místa určená pro zásobovací auta

Praha 1 pilotně testuje nové řešení pro sledování využívání míst pro krátkodobé stání vozidel zásobování. Zařízení rovněž monitoruje překročení maximální povolené délky stání. Cílem je zajistit dostatek míst pro vozidla zásobování a eliminovat současný nevyhovující stav, kdy řidiči nerespektují dopravní značení ani maximální povolenou délku stání. Informovala o tom mluvčí první městské části Karolína Šnejdarová.    

Na území Prahy 1 se dlouhodobě zvyšuje počet zásobovacích vozidel, která do oblasti vjíždějí a zároveň potřebují vyhrazená místa pro krátkodobé stání. Z provedených analýz vyplynulo, že míra delikvence na vyhrazených místech pro zásobování je extrémně vysoká, v některých lokalitách překračující i 70 procent. 

Proto se Praha 1 rozhodla k ověření možností nových automatizovaných způsobů detekce a na 20 místech pro zásobování instalovala detekční technologie pro zjišťování jejich obsazenosti a rovněž kamerovým systémem, který má za cíl ověřovat kvalitu detekce, poskytovat přehled o lokalitě i dokumentovat přestupky pro správní řízení. 

„Chceme stávající vyhrazená místa pro zásobovací vozidla efektivně využívat a vrátit jim jejich účel, aby sloužila podnikatelům a obyvatelům Prahy 1, pro které je zásobování zásadní,“ řekl radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (ANO).

Technologie detekčních puků ve vozovce je podle něj běžná v celé Evropě a poskytuje kvalitní dopravní data, která jsou zpracovávaná v systémovém řešení s otevřenou architekturou s možností exportu dat do externích systémů jako je například pražská datová platforma Golemio. 

V Praze je technologie doplněna informačními tabulemi, na kterých parkující řidiči uvidí, jak dlouho na vyhrazeném místě stojí a zda nepřekračují maximální povolenou dobu. Centrální systémové řešení pak dokáže díky procesu rozpoznávání obrazu poskytovat informace o volných místech a detekovat přestupky a vytvořit podklady pro správní řízení, včetně fotodokumentace. 

Celá technologie v polovině listopadu přechází do pilotního provozu, kdy se budou několik měsíců ověřovat jejích technické vlastnosti a vyhodnocovat využívání vyhrazených stání pro zásobování. 

„Pilotní fáze nám slouží k odladění instalovaných detekčních technologií, abychom dosahovali co nejlepších výsledků, které nám budou poskytovat přehled o využití zásobovacích míst i kvalitní a právně spolehlivé důkazy pro správní řízení,“ řekl Richard Bureš (ODS), radní Prahy 1 pro investice, IT, Smart Cities a technické systémy prevence kriminality.

Správné nastavení a odladění bezdrátových detekčních a komunikačních technologií je podle něj v rámci celého projektu zcela klíčové. Technologické komponenty, založené na fyzikálních principech a bezdrátových technologiích, je třeba přizpůsobit konkrétnímu místu instalace, kde se vyskytuje velké množství rušení a kovových ploch, negativně ovlivňující kvalitu detekce a komunikace a velmi důkladně ověřit tak, aby bylo možné dosahovat maximální spolehlivosti a kvality získávaných důkazů o přestupcích, které budou využitelné ve správním řízení a uspějí i v případném soudním přezkumu. 

„Součástí projektu bylo také zamyšlení se nad možností rezervací parkovacích míst a tím omezení zbytečného pohybu vozidel zásobování v centru Prahy. Pro projekt se podařilo získat jako partnery dva významné přepravce, kteří se podíleli na analýze a vývoji nového softwarového řešení, které by bylo začlenitelné přes rozhraní do logistických systémů přepravců. Základní premisou pro takové logistické plánování však je, že na místech pro zásobování budou striktně dodržována pravidla,“ dodal Bureš. 

Požadavkem městské části na dodavatele software byl podle něj převod licence a vlastnictví do majetku Prahy 1, což umožní další rozvoj například pro využití Umělé inteligence anebo poskytnutí licence dalším městským částem nebo magistgrátu.


Autor: puc

Nákladní auto strhlo trolej na Výtoni, tramvajová doprava byla přerušena

22. listopadu 2023 v 09:34 | Aktualizováno v 11:40

Mezi zastávkami Palackého náměstí a Výtoň a mezi Albertovem a Podolskou vodárnou dnes ráno a dopoledne nejezdily tramvaje, spoje na linkách 2, 3, 7, 17 a 21 jezdily odklonem. Bylo to kvůli stržené troleji na Výtoni pod železničním mostem. Strhlo ji nákladní auto s bagrem na korbě. Předpoklad...

Další články
Nahoru