Pragovka Gallery otevírá sezónu čtyřmi výstavními projekty
Nina Moravcová se ve své kurátorské práci v posledních dvou letech zabývá tématem oběživa v pravém i přeneseném smyslu slova. Výstavní projekt (S)měna, který připravila pro Pragovka Gallery v sobě spojuje téma oběživa chápané v širším kontextu s tématem práce. Je snahou o odkrývání neviditelných procesů, které podmiňují naši každodenní žitou realitu. Desítka autorek a autorů (Zbyněk Baladrán, Petr Dub, Alena Kotzmannová, Artur Magrot, Janek Rous, Lucia Tkáčová a Anetta Mona Chisa, Daniel Vlček, Ivan Vosecký, Dušan Zahoranský) a umělecká skupina Ládví ve výstavě skrze své práce, které nezřídka vyznívají jako projev nedůvěry vůči nastavenému systému, podrobují kritickému zkoumání peníze, jejich oběh i naši roli spoluaktérek a spoluaktérů v koloběhu produkce a spotřeby.
„Díla na výstavě odkazují k hmotné i nehmotné podstatě peněz. Peníze a jejich oběh fungují na úrovni vztahů, jsou závislé na interakci mezi lidmi. Jsou katalyzátory procesů, které mají zásadní vliv na život nás samotných i fungování celé společnosti. V současné digitální éře se však stále více vytrácejí z oběhu. Peníze se jeví jako všudypřítomná materiální absence,“ doplňuje kurátorka Nina Moravcová.
Možná i tato skutečnost nám brání v porozumění mechanismů, v jejichž soukolí se nacházíme. Snaha o jejich poodhalení a lepší pochopení situace, v níž jsme se ocitli, je společnou motivací a cílem autorek a autorů výstavy.
Slovenský umělec Šimon Chyla vytváří monumentální mechanické instalace, které jsou charakteristické absurdním humorem i technickým vtipem, s nímž jsou realizovány. Na výstavě Nevidím to tak černě představuje dvě temně přízračné v čase zamrzlé dramatické scény – dětskou houpačku a autohavárii. Koncentrovaný, zacyklený děj lze číst jako osobní existenciální výpověď i metaforický odkaz tematizující celospolečenské jevy a problémy. Kurátorem výstavy je Milan Mikuláštík.
Imerzivní instalace Piscine Municipale Lorie Ballage, francouzské umělkyně působící v Norsku, proměňuje výstavní prostor do prostředí fiktivního veřejného bazénu. Absence vody společně s abstrahovanou dysfunkčností předmětů vytváří poetickou scénu, ve které kombinace pachu chloru, sytých nautických barev, keramických plastik a auditivního vyprávění umocňuje lidskou fascinaci tímto elementem. Kurátorkou výstavy je Eva Slabá.
A konečně intermediální autor a dlouholetý rezident Pragovky Vladimír Merta představí na své sólové výstavě Marsův index pravděpodobnosti dva cykly prací (Původ mimozemský, Velký energetický skandál), na kterých několik let pracoval v industriálním prostředí vysočanské Pragovky. Do role kurátora si vybral dalšího z uměleckých rezidentů Pragovky Pavla Tichoně.
Výstavy budou otevřeny do 27. března 2025, vždy od úterý do pátku mezi 13:00 a 19:00 a o víkendech od 12:00 do 18:00. Doplní je dva nedělní edukační programy pro rodiny s dětmi 9. února a 9. března. Ke každé výstavě bude také připraven doprovodný program ve formě komentované prohlídky, přednášky, vizualizace, performance či workshopu 26. ledna, 13. února, 20. února, 6. března a 20. března.