Pozor na vyžadování souhlasu se zpracováním osobních údajů
7. listopadu 2018 07:59
Předsedkyně Úřadu pro ochranu osobních údajů proto v tiskové zprávě ze dne 31. 8. 2018 důrazně upozornila na to, že správci a zpracovatelé nadbytečně požadují po svých zákaznících souhlas se zpracováním osobních údajů. Vyžadování souhlasu může být v řadě případů nadbytečné a v rozporu s GDPR. Pokud jsou poskytovány služby na základě smlouvy, na základě zákona nebo z jiného právního důvodu uvedeného v obecném nařízení, pak souhlas zákazníka se zpracováním osobních údajů nesmí být vyžadován. Jedná se například o poskytování bankovních nebo telekomunikačních služeb. Vyžadování souhlasu od zákazníka by v takovém případě ÚOOÚ vyhodnotil jako nadbytečné, obtěžující a většinou i klamavé.
Úřad na ochranu osobních údajů se proto nyní zaměří na okolnosti získávání souhlasu a jeho náležitosti a na to, zda byl souhlas získán v souladu s GDPR, tedy svobodně, informovaně, transparentně a poctivě. Pozor na to, že zákazník také musí při udělování souhlasu vědět, k jakému účelu budou jeho osobní data použita a kým.
Autorem textu je Daniel Macek, advokát