
Potvrzeno, nová vlaková linka S61 z Prahy do Úval začne fungovat 1. dubna
25. února 2025 09:20
Předpokládaný start linky S61, plánovaný k celostátní změně jízdních řádů 15. prosince, musel být odložen o 3,5 měsíce z důvodu pozdního dodání nových elektrických jednotek polským výrobcem Pesa. Stejně tak byla odložena i obměna vozového parku na stávající vlakové lince S49 z Hostivaře do Roztok u Prahy.
„Provoz nové linky S61 zahájíme 1. dubna 2025. Na linky S49 a S61 budou nasazeny nové moderní jednotky PESA Elf.eu. Tyto třívozové nízkopodlažní elektrické jednotky budou dvousystémové, klimatizované, vybavené systémem ETCS a oddílem první třídy. Kapacita každého vlaku bude 231 sedících cestujících a komfort zajistí bezbariérový přístup, wifi připojení a celovozová klimatizace,“ popsala Janoušek Kostřicová. Celkem Regiojet objednal v Polsku sedm vlaků.
V současnosti nové vlaky polský výrobce předává Regiojetu, který chystá zkušební provoz. „Nyní čekáme na povolení Drážního úřadu ke zkušebnímu provozu. Jakmile jej obdržíme, jednotky převezeme do Česka a zahájíme nezbytný zkušební provoz bez cestujících,“ řekla mluvčí. „Z našeho pohledu bylo vše vypořádáno,“ podotkl ředitel technické sekce Drážního úřadu Radek Šafránek.
Organizace Ropid, která plánuje a organizuje veřejnou dopravu v Praze, věří, že nová linka S61 začne na apríla fungovat. „Nemáme informaci, že by neměl oznámený termín platit. Aktuálně účtujeme dopravci citelné sankce, takže předpokládáme, že udělá maximum, aby byl termín dodržen,“ sdělil mluvčí Ropidu Filip Drápal.
Již dříve uvedl, že za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní Ropid sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu korun včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61.Linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Kvůli nedokončeným zastávkám a infrastrukturním změnám bude muset být linka vedena odklonovou trasou z hlavního nádraží (o víkendu z Vršovic, pozn. aut.) po koridoru až do středočeských Úval.
V roce 2021 byl v otevřeném výběrovém řízení vysoutěžen dopravce RegioJet pro provoz stávající vlakové linky S49 a nové linky S61 v letech 2024 až 2039. V nabídkovém řízení, kterého se účastnili tři uchazeči, RegioJet nabídnul cenu 162 milionů za roční provoz linek, České dráhy nabídnuly 171 milionů a ARRIVA vlaky, stávající provozovatel linky S49, 199 milionů za roční provoz.
Obě městské linky provozované RegioJetem budou plně integrovány do systému Pražské integrované dopravy (PID) (linka S49 už je, pozn. aut.). Jízdenky platné v ostatních prostředcích MHD a na meziměstských linkách PID budou rovněž platit na těchto železničních linkách, a to s možností přestupu mezi dopravci v rámci platnosti jízdenky.
„Jízdenky bude možné zakoupit na všech běžných prodejních místech a prostřednictvím všech standardních distribučních kanálů PID. Mimo tarif PID mohou cestující využít také tarif OneTicket, který umožňuje pohodlný přestup mezi vlakovými linkami různých dopravců s využitím jedné jízdenky,“ dodala mluvčí Regiojetu.