Potápěči zkoumali ve Vltavě založení Palackého mostu, chystá se jeho oprava
5. dubna 2019 09:00
Během celého března probíhal ve Vltavě u Palackého mostu potápěčský průzkum. „Zaměřili jsme se především na zjištění aktuálního stavu kamenného záhozu u pilířů, ve kterém je most upevněn, na spáry v obložení a kameny. Zároveň jsme ověřovali, jestli most není podemletý,“ říká Petr Mulač, náčelník Záchranné potápěčské služby ČR.
Na Palackého mostu TSK provádí diagnostické práce od letošního února a pokračovat bude až do léta. „Od začátku roku stihl náš dodavatel diagnostiky, společnost INSET, nainstalovat 24 teploměrů do mostní konstrukce, které sledují, jak se most chová při takzvaných teplotních cyklech. Zároveň do sloupků zábradlí a do obrubníků umístil nivelační body, pomocí kterých sledujeme pohyby v jednotlivých částech mostu,“ popisuje Petr Smolka, generální ředitel TSK. Rozpínání mostu je pomocí geodetických bodů monitorováno v řádu setin milimetrů. Hotové je už i geodetické měření a 3D skenování, z něhož do konce dubna vzejde model mostu pro statické výpočty.
Na potápěčský průzkum plynule naváže kontrola technického stavu vnitřních prostor mostu. „Kamerovými prohlídkami zkontrolujeme odvodnění mostu a zajistíme místa, kde by případně do konstrukce mohlo zatékat,“ říká Ludvík Hegrlík ze společnosti INSET a dodává: „I ke dnu bychom se ale ještě rádi vrátili a prověřili jeho stabilitu. V současné době proto jednáme s Povodím Vltavy o možnosti využití sonaru dna kolem mostu pomocí měřicího remorkéru.“
Některé vrty budou dlouhé až 30 metrů, protože Palackého most je na rozdíl od mostu Legií a Hlávkova mostu, kde nyní také TSK nechává dělat diagnostiku, postaven na štěrkovém podkladu. Vrty však podle zadání musí jít až na skálu, proto se předpokládá jejich větší hloubka.Diagnostické práce se také rovnou spojí s rekonstrukcí říms a s opravami poklopů ve vozovce, aby se proces zbytečně neprotahoval a doprava se omezovala co možná nejméně. Na víkendy 11. až 12. května a 8. až 9. června TSK naplánovala ještě statické zatěžovací zkoušky, s pomocí naložených kamionů, které mají odhalit pohyby konstrukce při extrémní zátěži. Kvůli zkouškám bude most vždy v noci uzavřen.
Diagnostika a dopravní omezení čekají i Barrandovský most a Lanový most na Jižní spojce. Špatně je na tom také Libeňský most, kde město připravuje rekonstrukci.