Poškození petřínské lanovky je velké, provoz obnoví až za dva roky
25. září 2024 20:33
„Neustále se pohybujícímu petřínskému svahu, na kterém je postavena současná trať petřínské lanovky a z toho důvodu nefungujícímu odvodnění bohužel zasadilo poslední ránu nedávné extrémní množství srážek. Provedli jsme velmi detailní kontrolu tratě a vyhodnocení jejího technického stavu. Trať je na mnoha místech tak poškozena a podemleta, že přestalo například fungovat uchycení řady pražců,“ řekl technický ředitel DPP Jan Šurovský.
Trať se bohužel stala naprosto nesjízdnou. Kromě toho se na ni z podmáčené půdy zřítil strom, který trať ještě více poškodil, v místě navíc hrozí pád dalších dřevin. „Hledali jsme řešení, jak trať opravit a provoz petřínské lanovky ještě obnovit, nicméně by to znamenalo stavební práce na zhruba jeden až půldruhého měsíce a náklady 12 až 15 milionů korun. Vzhledem k tomu, že v březnu příštího roku předpokládáme zahájení samotné rekonstrukce tratě, nedává vůbec smysl vynakládat takové prostředky, abychom ještě nějaké dva-tři měsíce mohli na Petřín jezdit,“ doplnil Šurovský.
„Snažili jsme se provoz stávající petřínské lanovky udržet co nejdéle, ideálně tak, aby na něj rovnou navázala samotná rekonstrukce drážního tělesa. I přes veškeré úsilí a pravidelné údržby byla vyšší moc v podobě zářijových intenzivních srážek bohužel proti nám,“ řekl Jan Barchánek, dopravní ředitel DPP.
Vzhledem k tomu, že současná lanovka už nebude v provozu, DPP připravil pro veřejnost několik akcí, kdy ji bude možné ještě navštívit a symbolicky se s ní rozloučit, než začnou přípravné práce před samotnou rekonstrukcí tratě.
Na všechny čtyři říjnové soboty, tj. na 5., 12, 19. a 26. října DPP zorganizoval komentované prohlídky horní stanice lanovky, včetně zázemí a strojovny i návštěvy kabiny řidiče s možností vyfotit se nad tratí s petřínským svahem. Návštěvníci navíc dostanou speciální rozlučkovou jízdenku, kterou si budou moct označit.
O všech říjnových nedělích, tj. 6., 13., 20., 27. října a na státní svátek v pondělí 28. října pak bude horní stanice petřínské lanovky, část strojovny i vozidlo otevřeny pro samostatné prohlídky bez průvodce a výkladu.
V listopadu a v prosinci DPP plánuje zahájit přípravné práce k samotné rekonstrukci tratě. Bude nutné odvézt oba vozy lanovky, což bude technicky poměrně složitá operace. Jeden vůz zamíří do Muzea MHD a druhý do Národního technického muzea, kde budou po nejnutnějších opravách a konzervaci součástí expozic. Kromě toho budou probíhat další demontážní práce, např. lan a dalších součástí lanovky.
Jakmile podle Šabíka podnik dokončí probíhající veřejnou zakázku na zhotovitele rekonstrukce drážního tělesa a s vítězem uzavře smlouvu, což předpokládá v průběhu letošního podzimu, bude možné předat staveniště vysoutěžené stavební firmě. V neposlední řadě DPP plánuje v následujících týdnech závazně objednat již vysoutěžené nové vozy pro petřínskou lanovku a zahájit tak jejich faktickou výrobu. Novou lanovkou se svezou lidé zhruba v polovině roku 2026.