Dnes Sobota - obcasny-dest 6°C
Zítra Neděle - obcasny-dest 10°C
Sobota 17. 4. 2021
Svátek má Rudolf
Koronavirus
Aktuální informace o šíření epidemie v Praze.
Popření, agrese, vyjednávání, deprese i smíření. Krize má pět fází a každý z nich může vyjít jako vítěz
Ve fázi agrese přichází zatrpklost, hněváme se na celý svět a často hledáme konkrétního viníka našeho trápení. Ilustrační foto: Alesandro Paiva

Popření, agrese, vyjednávání, deprese i smíření. Krize má pět fází a každý z nich může vyjít jako vítěz

Krize jsou nedílnou součástí vývoje, stejně jako mohou vzniknout jako následek nepředvídatelné události, nehody, či tím, že dlouhodobě se hromadí takřka nepostřehnutelné potíže, až najednou pohár přeteče pomyslnou poslední kapkou. Letošek kvůli koronaviru můžeme také vpravdě označit jako krizový. Pojďme se podívat na to, co s námi taková krize může udělat, k čemu nás může dotlačit a jak jí čelit, abychom ji nejen přežili, ale abychom z ní vyšli jako vítězi.

Ocitneme-li se v tak zatěžující situaci, že je narušena naše psychická rovnováha, protože už neumíme dané potíže zvládnout běžně používanými prostředky a postupy, pak jsme se ocitli v krizi. Přichází nečekaně a není možné se na ni připravit.

Způsobuje nám ztráty nebo ublížení. Zpochybňuje dosavadní hodnoty a cíle a zároveň vyžaduje rychlá rozhodnutí. My cítíme bezmoc, ohrožení, i pocity nedostatečnosti, stojíme výrazně mimo zónu našeho komfortu. Přepadá nás ochromující úzkost. Naše snažení se ukazuje jako marné, nevidíme východisko. Ano, jsme po krk v pasti krize!

A to je ten moment, kdy máme na výběr, kdy poprvé v celém procesu krize můžeme učinit vlastní volbu! Nechat se jí pohltit nebo jí začít čelit? Ale jak na to?

Důležité je si uvědomit, že krize je proces, vyžaduje čas, řešení nepřichází ani samo, ani ze dne na den, a my se k němu musíme propracovat víceméně sami. Krize je milník na cestě, křižovatka, díky níž se náš život může výrazně zlepšit, anebo výrazně zhoršit v závislosti na tom, co uděláme, jak se k ní postavíme.

Krize odhaluje pravdy o lidském chování a dokáže z nás vylákat na světlo ty nejlepší a nejkvalitnější vlastnosti. Nutí nás hledat nová řešení, doufáme v nové nápady, podněty a myšlenky. Jde o dobu, kdy člověk může odložit staré, v dané situaci neúčinné strategie chování a řešení.

Umožňuje objevit novou ideu a nápady, které pomohou situaci posléze nejen stabilizovat, ale i úspěšně překonat. Krize znamená sice nebezpečí, ale také zároveň příležitost. Po krizi se zásadně mění žebříček našich hodnot. A právě toto dává krizi i jinou podobu než frustrující a úzkostný zmatek. Takovou moc má krize. Co udělat, abychom využili jejího potenciálu ve svůj prospěch?

Nejprve je nutné si ujasnit, že krize má svůj průběh a prochází pěti fázemi, které můžeme popsat jako popření, agrese, vyjednávání, deprese a smíření.

Ve fázi popření dochází k šoku, kdy si říkáme, že to co se děje nemůže být pravda! Odstřihneme se od vnímání reality, přestaneme autenticky vnímat, vnitřně se uzavřeme a ustrneme ve vyhýbavém postoji. Odštěpíme se od krize a toho, co se opravdu děje.

Ve fázi agrese přichází zatrpklost. Hněváme se na celý svět, hledáme konkrétního viníka, na kterého potřebujeme svalit vinu za vzniklé obtíže. Lidé se v této fázi ptají sami sebe „Proč právě já…?“. Propukají v nás chaotické reakce, mísí se rezignace se vztekem, trápí nás poruchy spánku, trpí naše imunita.

Ve fázi vyjednávání licitujeme s osudem, snažíme se o navrácení našeho života běhu do původního stavu, upínáme se k falešným nadějím, že vzniklá situace je vlastně omylem a dá se snadno napravit, nebo zodpovědnost za nápravu přesouvá na jiné.

Fáze deprese je asi nejdůležitější fází vyrovnávání se s krizí. Uzavíráme se sami do sebe, máme pocit přehozené deky přes hlavu, jsme pasivní vůči svému okolí. Odtud vedou dvě cesty. V této fázi můžeme dokonce na roky uvíznout v rezignaci a trvalé depresi nebo se přehoupnout do další fáze.

Tou je konečná fáze smíření se. Dokážeme si plně uvědomit a také plně přijímat skutečnost i fakta s ní spojená. Naše mysl se odpoutává od iracionálních představ.  Nově si organizujeme život, snažíme se aktivně najít novou životní rovnováhu a tím i měníme původní stereotypy a postoje, budujeme si nový životní koncept.

I tato fáze má svá úskalí. Je to proces, který trvá a během něhož hledáme nové cesty. Hledáme, nalézáme a odpoutáváme se. To může mít mnoho kol, během kterých si vyjasňujeme vztah k sobě a k druhým. Záleží na prožitém traumatu a na naší odolnosti, kolik kol budeme muset absolvovat, než krizi knokautujeme v celém rozsahu.

Je snadné se v sebehledání zacyklit, nebo uvíznout v kruhu podpůrné skupiny, kde se trauma obnovuje a sdílí stále dokola, zaplout nevědomě do pozice oběti apod. je proto dobré procházet krizí s odborníkem. Následky krize mohou mnohdy přetrvávat velmi dlouho a to dokonce, i když už si myslíme, že nad ní máme vyhráno.

Umí totiž působit skrytě a tím člověka ještě více poškozuje. Proto bychom si měli dávat pozor, používáme-li stále pojmy jako neštěstí, hrůza, zármutek, zoufalství, bolest se situacemi, o kterých tvrdíme, že jsme je zvládli. Překonat krizi totiž znamená najít k tomu, co se nám dělo nový postoj a tím se zbavit i katastrofického úhlu pohledu na ní a s tím spojených emocí.

Na konci smiřovací fáze stojí akceptace ztráty a změny, bolest je možné opustit, budujeme nové vztahy, otvíráme se novým věcem a budoucnosti, a to i přes strach, že o ně opět přijdeme a budeme znovu truchlit.

Jak jsme vybaveni na boj s krizí? Kde čerpáme sílu?
Krizi dokážeme čelit natolik, nakolik jsme sami uvnitř sebe sama vybaveni odolností a vůlí k jejímu překonávání. Naše reakce na ni souvisí přímo s naší výchovou a vštípenými strategiemi i naším viděním světa, které máme doslova naformátovány jako hard disk počítače postoji rodičů a konstelací v primární rodině.

Z té si také neseme způsob, kterým umíme zvládat své emoce, úzkosti a strachy, jak čelíme změnám, jak nás rodiče vybavili strategiemi čelit životu. Je to test pro naši adaptabilitu, tedy schopnost přizpůsobit se měnícím se podmínkám. Také se zde ukáže naše míra odolnosti, kterou podporuje naše flexibilita, tvořivost, naše optimistické nastavení, kvalita našich vztahů, dovednost spolupracovat a také i ochota aktivně hledat a vytvářet si nové strategie k odolávání stresu.

Je dobré si uvědomit, že strach, nejistota, napětí či zloba jsou normální reakcí na zátěž, patří k ní a nejsou naším nepřítelem. Nemusíme s těmito emocemi bojovat a můžeme je akceptovat, pokud nás nezahlcují.

tamchynova-profi-foto-nahled

RNDr. Jana Tamchynová

Pro každého člověka může mít stejná událost, věc či vnímání druhého člověka zcela jiný, odlišný význam. Tedy to, co je pro jednoho okrajová záležitost, které nevěnuje pozornost, druhý může vyhodnotit jako život ohrožující moment. Vzpomeňte si třeba na to, jak jste obdivovali malého pavoučka poletujícího v babím létě na nitce pavučiny a vaše kamarádka – arachnofobička z toho měla hysterický kolaps.

Krize je neodmyslitelnou součástí našich životů. Na první pohled je to strašák, protože přináší nepohodu, bolest a my se přece chceme spíše radovat. Jenže bez trápení bychom si nevážili pohody, krásy, míru a neuměli bychom se radovat. Nebudeme ji asi nikdy ve svém životě vítat, ale naučme se ji porozumět a přijmout ji jako občasného souputníka a ona nám pomůže dát našemu bytí smysl, naučí nás vidět krásu v maličkostech a obohatí nás.


Autor: Jana Tamchynová

Praha 4: Zdarma cvičení s prvky Tai chi na Pankráci se vrací

14. dubna 2021 v 11:47

Pro všechny sportovní nadšence je i letos, stejně jako vloni, připraveno outdoorové Tai chi cvičení v parku Na Pankráci pod vedením Vlasty Pechové. První lekce proběhne 17. května od 18 hodin.

Iniciativa Daruju Krev spouští novou aplikaci pro dárce

5. dubna 2021 v 07:53

K příležitosti Světového dne zdraví spustí iniciativa Daruju Krev novou verzi mobilní aplikace, s jejímž vývojem začal loni student David Stančík. Nová verze má zpříjemnit proces darování krve a motivovat stávající i nové dárce. 

Letiště Praha spouští službu Fly via Prague pro přestupující cestující

30. března 2021 v 07:24

Letiště Praha od prvního dubna spustí službu pro nový segment cestujících, kteří v Praze přestupují mezi na sobě nezávislými lety různých dopravců. Projekt Fly via Prague posílí potenciál pražského letiště jako přestupního bodu a přispěje k většímu komfortu i v době postupného obnovování leteckého...

Jana Jůzlová: Toulky Pojizeřím

22. března 2021 v 15:31

Jizera je s délkou 165 km devátou nejdelší řekou v České republice. Její tok prochází rozmanitými oblastmi, z nich některé jsou turisticky dobře známé (Jizerské hory, Český ráj), jiné méně navštěvované (Boleslavsko a Dolní Pojizeří), přesto však nabízejí pozoruhodné kulturní památky a...

Severní stezka – Českem od západu k východu. Nová kniha cestovatele Jana Hocka

22. března 2021 v 15:19

První ucelená trasa pro pěší i pro cyklisty postupuje napříč celou zemí.

Další články
Nahoru