Polovina Pražanů se na silnicích bojí nehody, ukázal průzkum
28. června 2022 11:40
Průzkumu s názvem Urban Road Safety Index 2022 se zúčastnilo celkem 3 890 respondentů z 16 měst Evropy, z toho 300 obyvatel Prahy. Cílem bylo zjistit, jak občané posuzují bezpečnost a komfort svého města, zejména v oblasti dopravy. Výsledky nejsou pro českou metropoli příliš příznivé.
Pražská doprava budí strach
Třetina účastníků pražského provozu má na silnících obavy z nehody. Praha se tak řadí na třetí nejhorší příčku, za Řím (37 procent) a Bratislavu (35 procent). Podobně je na tom v dalším sledovaném parametru: 27 procent obyvatel Prahy v průzkumu uvedlo, že bylo dosud účastníky dvou a více nehod.
Nelichotivou první příčku obsadila Praha v oblasti rizikových křižovatek. 67 procent Pražanů raději volí zajížďku, aby se nebezpečným křižovatkám vyhnulo. Pouze 55 procent obyvatel metropole přitom ví, kam nebezpečné křižovatky a další rizikové dopravní situace hlásit.
Dobře nevychází hlavní město ani v žebříčku spokojenosti s množstvím parkovacích míst. Praha skončila třetí nejhorší, spokojenost s parkovacími kapacitami vyjádřilo pouhých 17 procent pražských respondentů. Horší parkovací situaci reflektují pouze Římané a obyvatelé Bratislavy, uvádí průzkum.
Z průzkumu také vyplývá, že situaci v očích obyvatel evropských metropolí zhoršil nástup sdílené dopravy. Jde například o sdílená kola, elektrické koloběžky či skútry. Ve většině měst přisuzuje sdíleným dopravním prostředkům vinu za více nehod přes polovina dotazovaných. 48 procent Pražanů se domnívá, že by bezpečnosti ve městě pomohlo také zlepšení kvality a oprava komunikací.
Bezpečně na kole? Raději autem
Samostatnou kapitolou je pak pražská doprava pro cyklisty. 78 procent se z důvodu bezpečnosti vyhýbá jízdě na kole ve tmě. 66 procent pražských cyklistů má pocit, že silnice nejsou dostatečně osvětlené, což zvyšuje nebezpečí nehody. 88 procent Pražanů se cítí bezpečněji v autě než na kole, což je druhá nejvyšší hodnota ze všech sledovaných měst. Prahu v tomto ohledu překonal pouze Řím (90 procent).
„Pravidelná kontrola stávající dopravní infrastruktury, snazší plánování její údržby a průběžné zlepšování je jednou z častých oblastí, kde se uplatňují data z mobilního mapování. To je doména, jak se může každý přesvědčit díky naší spolupráci s Mapy.cz. Pomáháme zvyšovat bezpečnost obyvatel i nástroji AI, které odhalí smazané čáry, chybějící značky nebo díry v asfaltu tak jako to děláme v Holandsku, Německu nebo Vídni. Průzkum jasně říká, že to je potřeba asi nejen v Praze,“ říká Petr Panec, Business Development manažer společnosti Cyclomedia.
Problematický vztah mezi českými cyklisty a řidiči potvrzuje i celorepublikový průzkum realizovaný společností KANTAR. Vyplývá z něj, že se v provozu na českých silnicích cítí bezpečně pouze třetina cyklistů.
Většina proto dává přednost jízdě mimo silnice. Podle 48 procent dotazovaných cyklistů jezdí řidiči příliš rychle, 35 procent za problém označuje i nedodržování dostatečné vzdálenosti při předjíždění. Celkově je v české populaci zastoupeno 66 procent obyvatel, kteří jsou jak řidiči, tak i cyklisty.
Na silnicích chybí respekt
„Městská cyklistika má svoje specifika. Lidé jsou často nervózní, cítí se ohrožení, domnívají se, že je ostatní zdržují a nerespektují. Důležitá je ohleduplnost, víc než kde jinde. Většina lidí jsou cyklisté i řidiči zároveň. Nemá tedy smysl se navzájem lustrovat. Důležité je začít u sebe. Mám zkušenosti například z Maastrichtu, kde jsem jezdila na kole často. Tam vzájemné soužití cyklistů a motoristů funguje dobře. Je jedno, jestli jsem za volantem nebo v sedle, stačí respekt,“ říká Michaela Kreuzigerová, zakladatelka projektu Dám respekt, který se dlouhodobě zaměřuje na zlepšení vztahů mezi řidiči a cyklisty.