dnes
Čtvrtek - zatazeno
2°C
zítra
Pátek - zatazeno
2°C
pozítří
Sobota - obcasny-dest
6°C
Pokuty za jízdu načerno padají v Praze už přes sto let, doklady o zaplacení pokuty byly zpočátku kuriózní
Chtěl by tu snad někdo jet načerno? Foto: archiv DPP

Pokuty za jízdu načerno padají v Praze už přes sto let, doklady o zaplacení pokuty byly zpočátku kuriózní

I když historie pražské MHD sahá až do konce 19. století, cestující chycení bez lístku začali za svůj prohřešek platit až v roce 1914. Do té doby museli při kontrole zaplatit jen jízdné bez přirážky.

Od 1. července 1914 začali cestující v pražské městské dopravě (tehdy jen tramvajové) platit pokutu, pokud se při přepravní kontrole nemohli revizorům prokázat platnou jízdenkou.

zena-pruvodci-v-praze-nahled Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.


 

Původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni 2 koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu se objevila pokuta ve výši 1 koruny. V Praze v té době platil pásmový tarif, odvozený podle počtu projetých pásem.

Při jízdném 30 haléřů za jízdu přes 10 pásem proto černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného. Pokud měl cestující platit jízdné 22 haléřů (jízda nad 3 pásma do 10 pásem), činila pokuta 4,5násobek jízdného a jestliže cestující jel nejkratší vzdálenost do tří pásem, za 14 haléřů, musel při ztrátě anebo nezakoupení jízdenky zaplatit 7,1 násobek jízdného.

Kuriózní byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu, například za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti“.

Zavedení pokut neznamenalo, že do té doby v pražské městské hromadné dopravě neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy i na koněspřežné tramvaji. Neměli ale na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek.

revizori-historie-2 Zpočátku měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv, včetně charakteristického „tvrdého klobouku“. Od 1. října 1904 (letos tomu tedy bude 110 let) se revizoři při výkonu služby prokazují nezbytným služebním odznakem, jehož podoba se během desetiletí pochopitelně několikrát změnila.

Základní principy práce revizorů se během sta let nezměnily: Revizor se prokazoval služebním odznakem, uděloval pokutu (později přirážku), měl možnost zjistit totožnost černého pasažéra a v případě potřeby mohl zavolat strážníka.

S černými pasažéry se pražská MHD potýká již od počátku svého vzniku. Ročně přichází kvůli černé jízdě o stovky milionů korun.

vyvoj-pokut-prazska-mhd

Zdroj: DPP


Tunely Strahovský, Brusnický a Dejvický mimo provoz

6. prosince 2019 v 09:33

Od soboty 7. prosince od 23 hodin do neděle 8. prosince do 5 hodin proběhne úplná uzavírka Strahovského, Brusnického a Dejvického tunelu.

Dopravní omezení na ulici Milady Horákové začne v prosinci

30. listopadu 2019 v 08:36

Pokračující výstavba světelné křižovatky na ulici Milady Horákové si vyžádá v úseku rampy Tunelového komplexu Blanka – U Sparty další dopravní opatření.

Vysočany a Libeň: Konec platnosti karet pro parkování a vydání nových

29. listopadu 2019 v 05:05

Odbor dopravy Úřadu městské části Praha 9 oznámil, že platnost stávajících vydaných parkovacích karet pro oblasti Vysočany a Libeň bude ukončena 5. ledna 2020.

Praze 4 budou rozšířeny zóny placeného stání

28. listopadu 2019 v 09:15

Zóna placeného stání v Praze 4 se v pondělí 2. prosince 2019 rozšíří do Braníka, Podolí, Krče a Michle.

Další články
Nahoru