dnes
Sobota - prehanky-dest
21°C
zítra
Neděle - polojasno
26°C
pozítří
Pondělí - prehanky-dest
28°C
Pokuty za jízdu načerno padají v Praze už přes sto let, doklady o zaplacení pokuty byly zpočátku kuriózní
Chtěl by tu snad někdo jet načerno? Foto: archiv DPP

Pokuty za jízdu načerno padají v Praze už přes sto let, doklady o zaplacení pokuty byly zpočátku kuriózní

I když historie pražské MHD sahá až do konce 19. století, cestující chycení bez lístku začali za svůj prohřešek platit až v roce 1914. Do té doby museli při kontrole zaplatit jen jízdné bez přirážky.

Od 1. července 1914 začali cestující v pražské městské dopravě (tehdy jen tramvajové) platit pokutu, pokud se při přepravní kontrole nemohli revizorům prokázat platnou jízdenkou.

zena-pruvodci-v-praze-nahled Motivem k zavedení nového dopravního řádu byla snaha sjednotit v základních rysech pravidla všech tramvajových provozů na rakouském území. Zavedením pokut se Praha inspirovala Vídní, kde se přirážky začaly vybírat v roce 1912.


 

Původní výše pokuty měla být stejně jako ve Vídni 2 koruny, ale nakonec správní rada Elektrických podniků svůj návrh revidovala a v dopravním řádu se objevila pokuta ve výši 1 koruny. V Praze v té době platil pásmový tarif, odvozený podle počtu projetých pásem.

Při jízdném 30 haléřů za jízdu přes 10 pásem proto černí pasažéři zaplatili pokutu ve výši 3,3násobku jízdného. Pokud měl cestující platit jízdné 22 haléřů (jízda nad 3 pásma do 10 pásem), činila pokuta 4,5násobek jízdného a jestliže cestující jel nejkratší vzdálenost do tří pásem, za 14 haléřů, musel při ztrátě anebo nezakoupení jízdenky zaplatit 7,1 násobek jízdného.

Kuriózní byla skutečnost, že zpočátku se jako doklady o zaplacení pokuty používaly starší stvrzenky na pokuty za poškození vozu, například za rozbití okna. Pokud cestující odmítal pokutu zaplatit a nechtěl se ani legitimovat, byl průvodčí oprávněn přivolat „c. k. stráž bezpečnosti“.

Zavedení pokut neznamenalo, že do té doby v pražské městské hromadné dopravě neexistovali revizoři. Ti prováděli kontrolu od počátku, tedy i na koněspřežné tramvaji. Neměli ale na starosti jen nezbedné cestující, ale kontrolovali také provozní personál, především prodej a kontrolu jízdenek.

revizori-historie-2 Zpočátku měli revizoři stejnokroj, ale časem začali používat přesně definovaný civilní oděv, včetně charakteristického „tvrdého klobouku“. Od 1. října 1904 (letos tomu tedy bude 110 let) se revizoři při výkonu služby prokazují nezbytným služebním odznakem, jehož podoba se během desetiletí pochopitelně několikrát změnila.

Základní principy práce revizorů se během sta let nezměnily: Revizor se prokazoval služebním odznakem, uděloval pokutu (později přirážku), měl možnost zjistit totožnost černého pasažéra a v případě potřeby mohl zavolat strážníka.

S černými pasažéry se pražská MHD potýká již od počátku svého vzniku. Ročně přichází kvůli černé jízdě o stovky milionů korun.

vyvoj-pokut-prazska-mhd

Zdroj: DPP


TSK zahájí rozsáhlou opravu vozovky v Chodovské ulici

Včera v 16:39

Od pondělí 17. srpna začne Technická správa komunikací s opravami povrchu stávající čtyřproudé komunikace v ulici Chodovská v úseku od křižovatky s ulicí U Plynárny až k Jižní spojce.

Sraz motorkářů v sobotu omezí dopravu

6. srpna 2020 ve 12:32

V sobotu 8. srpna 2020 se v rámci 11. ročníku mezinárodního srazu motorkářů uskuteční hromadná motocyklová vyjížďka Prahou STRAbike 2020. Začátek vyjížďky je v 17:30 hodin, předpokládaný konec v cca 19 hodin. 

Brusnický a Dejvický tunel dnes v noci mimo provoz

6. srpna 2020 ve 12:24

Z důvodu pravidelné údržby a kontroly technologie tunelů budou Brusnický a Dejvický tunel dnes od 23 hodin do 7.srpna do 5 hodin mimo provoz.

Další články
Nahoru