
Pokračuje modernizace železničních přejezdů, v Praze je už splněno
23. ledna 2023 11:50
Celkem se v roce 2022 podle Eberl Friebové podařilo zrekonstruovat 233 přejezdů, plány přitom počítaly s tím, že se za zmíněné období dočká úprav 150 úrovňových křížení. SŽ se zaměřila i na rušení vybraných přejezdů. Celkem se to loni povedlo na 102 místech.
„I to je rekordní číslo. Přejezdy se ruší nejen tam, kde trať kříží třeba lesní cesta, ale i v lokalitách s vysokou intenzitou dopravy. V takovém případě se nahrazují nadjezdem nebo podjezdem. Do roku 2030 se počítá s dalším snížením počtu přejezdů o přibližně pět procent,“ sdělila mluvčí.
„Co se týče samotného hlavního města, přejezdy jsou takřka v cílovém stavu nebo řešeny mimoúrovňově,“ pokračovala.
Loni došlo v rámci modernizaci tratě Praha-Smíchov – Černošice ke zrušení radotínského přejezdu v ulici Na betonce. Uzavřený přejezd bude obestavěn protihlukovými stěnami a místo silnice vznikne v sousedství přejezdu chodník, který se příští rok propojí s chystanou lávkou lemující železniční most u Horymírova náměstí. Podle SŽ se také připravuje náhrada zrušeného přejezdu ve Velké Chuchli nadjezdem.
„Výstražné kříže nahrazujeme světelným zabezpečovacím zařízením, instalujeme závory. Jen v loňském roce jsme v celé republice do přejezdů a jejich bezpečnosti investovali 3,1 miliardy korun, vůbec nejvíc v historii,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.Ani letos podle něj organizace nepoleví v dalším zvyšování zabezpečení železničních přejezdů. Úpravy provede na 130 místech, celkové náklady přesáhnou 1,8 miliardy korun.
Podle informací SŽ je v Česku celkem 7 646 železničních přejezdů, z toho je 4269 vybaveno zabezpečovacím zařízením. Vybaveno závorami je 1722 přejezdů, výstražnými kříží 3377 přejezdů.