dnes
Pondělí - zatazeno
21°C
zítra
Úterý - oblacno
16°C
pozítří
Středa - oblacno
15°C
Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš
Legendární vlak Slovenská strela v muzeu. Foto: Addvisor / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0

Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš

Pojmenování vlaků má na české železnici tradici již z konce 30. let, kdy byl zaveden expres Slovenská strela. Ve větší míře se u mezistátních vlaků začalo využívat pojmenování vlaků v 50. a 60. letech minulého století a ve vnitrostátní dopravě hlavně od 70. let.

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“.

V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 hodiny a 18 minut. „Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst.

Co se pojmenování jednotlivých vlaků týče, dávalo smysl, když na stejné trati jezdilo jen malé množství rychlíků. Třeba ještě v roce 1990 například z Prahy na jih Čech jezdilo jen šest rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků.

Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně rychlíky každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomáhá jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně se proto vrátilo legendární pojmenování Vindobona.

Od prosincové změny jízdních řádů se na koleje vrátí název Krakonoš. Jako již v minulosti ho ponesou rychlíky spojující Prahu s Trutnovem. Název vlaku Krakonoš se poprvé objevil v jízdních řádech v 70. letech minulého století při pojmenování tradičního vlaku mezi Prahou a Trutnovem, respektive Svobodou nad Úpou.

Trasa vlaku se mnohokrát měnila. Spoje jezdily z Prahy do Krkonoš v různých letech například přes Lysou nad Labem nebo Poříčany a dále vedla jejich trasa v různé roky přes Chlumec nad Cidlinou nebo přes Jičín. Vlak vozil také různé přímé vozy. Po roce 2000 začal jezdit přes Hradec Králové a Jaroměř.

Po sjednocení názvu vlaků byly spoje Praha – Trutnov dočasně označeny jako vlaky Hradečan. Vlaky do Trutnova ponesou od zimy jméno Krakonoš, zatímco rychlíky končící v Hradci Králové nebo v Letohradu ponesou dosavadní pojmenování Hradečan. 


V Prosecké bude omezen provoz

11. září 2019 v 15:04

V Prosecké ulici bude pokračovat rekonstrukce kanalizace v úseku ulic Zenklova – Čuprova, která omezí provoz do 27. listopadu.

Strahovský tunel bude dvanáct nocí uzavřen

10. září 2019 v 15:52

Od 16. září do 22. září vždy v noci od 23 do 5 hodin bude uzavřena západní tunelová trouba (směr Smíchov) a druhá trouba bude jednosměrná s původním směrem provozu.

Zastávka Sušická bude přemístěna

10. září 2019 ve 12:03

Z důvodu další etapy rekonstrukce vodovodu v ulici Na Pískách dochází od středy 11. září od zahájení denního provozu do odvolání, pravděpodobně přibližně měsíc, k dočasnému přemístění zastávek Sušická pro linky číslo 131, 216 a 907.

Parkovací zóny v Praze 6 od listopadu

9. září 2019 v 18:49

Nová etapa rozšíření zón, přinášející zlepšení parkování pro rezidenty, se bude týkat oblastí Dědina, Dolní Liboc, části Hanspaulky, Baterií a části Ořechovky. Technická zpráva komunikací připravuje rozšíření zón placeného státní. Nové zóny by měly platit od...

Na podvozek metra se namotal kabel, podzemka na části linky C hodinu a půl stála

9. září 2019 ve 13:48

Kvůli technické závadě dnes ráno nejezdilo od 8:20 do 9:52 metro na lince C mezi Nádražím Holešovice a Florencí. Příčinou závady byl kabel namotaný na podvozek jednoho z vozů. V úseku byla zavedena náhradní autobusová doprava. V dalších úsecích „céčka“ mezi Letňany a Nádražím Holešovice a mezi...

Praha 12: V Rorýsové ulici přibyla parkovací místa

9. září 2019 ve 13:36

Koncem srpna vzniklo sedm nových parkovacích míst v Rorýsové ulici v Praze 12. Jejich realizace proběhla v rekordním čase, nepřesáhla deset dní.

Mezi Starý Hloubětínem a Lehovcem nepojedou tramvaje

9. září 2019 v 11:56

Z důvodu opravy horkovodu v Poděbradské ulici bude od středy 11. září přibližně od 4:30 hodin do čtvrtka 19. září přibližně 0:30 hodin obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Starý Hloubětín – Lehovec.

Další články
Nahoru