dnes
Úterý - polojasno
21°C
zítra
Středa - obcasny-dest
17°C
pozítří
Čtvrtek - obcasny-dest
18°C
Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš
Legendární vlak Slovenská strela v muzeu. Foto: Addvisor / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0

Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš

Pojmenování vlaků má na české železnici tradici již z konce 30. let, kdy byl zaveden expres Slovenská strela. Ve větší míře se u mezistátních vlaků začalo využívat pojmenování vlaků v 50. a 60. letech minulého století a ve vnitrostátní dopravě hlavně od 70. let.

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“.

V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 hodiny a 18 minut. „Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst.

Co se pojmenování jednotlivých vlaků týče, dávalo smysl, když na stejné trati jezdilo jen malé množství rychlíků. Třeba ještě v roce 1990 například z Prahy na jih Čech jezdilo jen šest rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků.

Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně rychlíky každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomáhá jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně se proto vrátilo legendární pojmenování Vindobona.

Od prosincové změny jízdních řádů se na koleje vrátí název Krakonoš. Jako již v minulosti ho ponesou rychlíky spojující Prahu s Trutnovem. Název vlaku Krakonoš se poprvé objevil v jízdních řádech v 70. letech minulého století při pojmenování tradičního vlaku mezi Prahou a Trutnovem, respektive Svobodou nad Úpou.

Trasa vlaku se mnohokrát měnila. Spoje jezdily z Prahy do Krkonoš v různých letech například přes Lysou nad Labem nebo Poříčany a dále vedla jejich trasa v různé roky přes Chlumec nad Cidlinou nebo přes Jičín. Vlak vozil také různé přímé vozy. Po roce 2000 začal jezdit přes Hradec Králové a Jaroměř.

Po sjednocení názvu vlaků byly spoje Praha – Trutnov dočasně označeny jako vlaky Hradečan. Vlaky do Trutnova ponesou od zimy jméno Krakonoš, zatímco rychlíky končící v Hradci Králové nebo v Letohradu ponesou dosavadní pojmenování Hradečan. 


Letenský tunel se bude uklízet

1. července 2020 v 19:15

V letenském tunelu proběhne od 7. července do 14. července, vždy od 23 do 5 hodin pravidelná údržba a mytí. Tunel bude obousměrně uzavřen.

Opěrné zdi Letenského tunelu budou opraveny

1. července 2020 v 08:17

Technická správa komunikací zahájí v sobotu 4. července rekonstrukci opěrných zdí Letenského tunelu u severního portálu, v úseku Milady Horákové – Letenský tunel. Stavební práce jsou naplánované do konce září 2020.

Od července znovu letadlem do Dubaje

24. června 2020 v 07:37

Letecká společnost flydubai od 4. července znovu spustí přímou pravidelnou linku do Dubaje, obnoví se tak druhé dálkové spojení z Prahy. Do velkoměsta Spojených arabských emirátů mohou cestující letět nejprve jednou týdně, každou sobotu. Od 27. července pak budou lety k dispozici...

Další články
Nahoru