dnes
Sobota - obcasny-dest
9°C
zítra
Neděle - oblacno
13°C
pozítří
Pondělí - obcasny-dest
10°C
Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš
Legendární vlak Slovenská strela v muzeu. Foto: Addvisor / Wikimedia Commons - CC BY-SA 4.0

Pojmenování vlaků má tradici od konce 30. let, na koleje se vrátí Krakonoš

Pojmenování vlaků má na české železnici tradici již z konce 30. let, kdy byl zaveden expres Slovenská strela. Ve větší míře se u mezistátních vlaků začalo využívat pojmenování vlaků v 50. a 60. letech minulého století a ve vnitrostátní dopravě hlavně od 70. let.

Československé státní dráhy (ČSD) patřily v meziválečném období k průkopníkům motorizace železniční dopravy. Do roku 1939 si železniční podniky v Československu objednaly přes 600 motorových vozů různých typů od úzkorozchodných a lokálkových kolejových autobusů až po rychlíkové čtyřnápravové motorové vozy přezdívané pro svůj modro-krémový nátěr „Modré šípy“.

V roce 1936 uvedly ČSD do provozu dva velmi rychlé aerodynamicky kapotované motorové vozy „Slovenská strela“, které mohly jezdit rychlostí až 130 km/h. V roce 1938 dosáhly mezi Prahou a Bratislavou rekordní cestovní rychlost 92 km/h překonanou teprve po roce 2000. Cesta mezi oběma městy tehdy trvala 4 hodiny a 18 minut. „Slovenská strela“ byla nebývale komfortní a rychlá, měla však jeden zásadní nedostatek. Jednalo se o jediný motorový vůz s kapacitou pouhých 72 míst.

Co se pojmenování jednotlivých vlaků týče, dávalo smysl, když na stejné trati jezdilo jen malé množství rychlíků. Třeba ještě v roce 1990 například z Prahy na jih Čech jezdilo jen šest rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků.

Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně rychlíky každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomáhá jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně se proto vrátilo legendární pojmenování Vindobona.

Od prosincové změny jízdních řádů se na koleje vrátí název Krakonoš. Jako již v minulosti ho ponesou rychlíky spojující Prahu s Trutnovem. Název vlaku Krakonoš se poprvé objevil v jízdních řádech v 70. letech minulého století při pojmenování tradičního vlaku mezi Prahou a Trutnovem, respektive Svobodou nad Úpou.

Trasa vlaku se mnohokrát měnila. Spoje jezdily z Prahy do Krkonoš v různých letech například přes Lysou nad Labem nebo Poříčany a dále vedla jejich trasa v různé roky přes Chlumec nad Cidlinou nebo přes Jičín. Vlak vozil také různé přímé vozy. Po roce 2000 začal jezdit přes Hradec Králové a Jaroměř.

Po sjednocení názvu vlaků byly spoje Praha – Trutnov dočasně označeny jako vlaky Hradečan. Vlaky do Trutnova ponesou od zimy jméno Krakonoš, zatímco rychlíky končící v Hradci Králové nebo v Letohradu ponesou dosavadní pojmenování Hradečan. 


Dopravní omezení v souvislosti se silničním během Běchovice - Praha

Dnes v 09:25

V neděli 27. září se koná 124. ročník silničního běhu Běchovice – Praha. Dopravní opatření související s touto významnou sportovní akcí se budou týkat komunikací na území městských částí Praha 3, 9, 14 a 21.

Most přes Jeremiášovu ulici je dokončen

Dnes v 05:55

Ve čtvrtek 24. září dokončila Technická správa komunikací práce na mostním objektu X 037, který převádí silniční dopravu v Líšnické ulici přes ulici Jeremiášovu.

Spanilá jízda vozidel Volkswagen zítra omezí dopravu

Včera v 09:23

V sobotu 26. září se koná spanilá jízda vozidel VW Transportérů po komunikacích na území městských částí Praha 1, 2, 7 a 8. Kolona – cca 120 účastníků – vyjede v 10 hodin od Výstaviště Praha v Holešovicích a zpět se vrátí do cca 12:30 hodin.

Internacionální ulice v Suchdole bude uzavřena

23. září 2020 v 11:14

Z důvodu výstavby nového vodovodního řadu v Suchdolské ulici bude uzavřena ulice Internacionální na křižovatce s ulicí Suchdolskou od soboty 26. září do úterý 29. září pro veškerý provoz v obou směrech. Ulice Internacionální bude průjezdná od Kamýcké po Suchdolské náměstí. Zastávka Suchdolské...

Letenský tunel bude příští týden uzavřen

23. září 2020 v 09:31

Noční uzavření Letenského tunelu proběhne od 29. září od 23 hodin do 30. září do 5 hodin.

V ulici Jana Želivského pokračují opravy

23. září 2020 v 08:20

Od soboty 26. září 2020 bude Technická správa komunikací pokračovat v souvislé údržbě vozovky na komunikaci Jana Želivského v úseku Koněvova – Olšanská ve směru z centra.  Práce by měly skončit 10. října 2020.

Začala rekonstrukce tramvajové trati v ulicích Na Veselí a Soudní

21. září 2020 v 10:11

Pražský dopravní podnik (DPP) se v sobotu 19. září pustil do rekonstrukce další tramvajové trati v Praze, která je v havarijním stavu, konkrétně v ulicích Na Veselí a Soudní. Z tohoto důvodu bude do 27. listopadu obousměrně přerušen provoz tramvají v úseku Pražského povstání – Vozovna...

Dopravní opatření v souvislosti s akcí 400 let od bitvy na Bílé hoře

18. září 2020 v 08:23

V pátek 18. září v čase od cca 18:45 do 20:15 hodin se v rámci akce 400 let od bitvy na Bílé hoře uskuteční v Praze 6 slavnostní průvod historických vojsk od Písecké brány do parku Maxe van der Stoela. 

Oprava mostu Ve Žlíbku – Počernická

14. září 2020 ve 13:00

Od úterý 22. září začne Technické správa komunikací s opravou mostu X 526 Ve Žlíbku – Počernická, MČ Praha 20 – Horní Počernice. Jedná se o most přes D10, Novopackou.  

Další články
Nahoru