
Pojedou autobusy MHD v tunelech? Strahovským až po jeho rekonstrukci, Blankou možná už příští rok
22. dubna 2025 23:34
O autobusové lince ve Strahovském tunelu a navazujícím tunelovém komplexu Blanka se diskutuje už řadu let. Podle dokumentu, který aktuálně projednalo vedení Prahy 5, by linka měla výrazně zkrátit dobu cestování a významně odlehčit tramvajovým spojům v centrálních oblastech, například mezi Andělem, Malostranskou a Dejvicemi.
„Osm kilometrů mezi Andělem a Dejvicemi teď tramvaj ve špičce ujede za 26 až 30 minut. Autobus mimo tunel zdolá přibližně šestikilometrovou trasu za 20 až 25 minut. Linka tunelem, takzvaný tunelbus, by 5,2 kilometru zvládla za 11 až 13 minut,“ uvedla městská část. Radní pro dopravu Zdeněk Doležal (ODS) dostal za úkol odeslat výzvu na magistrát a o věci jednat.
Podle mluvčího Ropidu Filipa Drápala však nelze požadavku Prahy 5 zatím vyhovět. „Zavedení autobusové linky Strahovským tunelem je do okamžiku dokončení jeho komplexní rekonstrukce vyloučené. Tunel například nemá bezbariérově přístupné propojky,“ uvedl v odpovědi na dotaz serveru Pražský patriot.
I když autobusy pod Strahovem tak ještě řadu let nepojedou, v navazující soustavě tunelů Blanka by mohla být zavedena MHD již příští rok. Podle Drápala byla odstraněna překážka spočívající v nedostatku řidičů, což byl jeden z argumentů pro to, aby autobusy tunely nejezdily.
„Organizace Ropid začala na projektu pracovat na základě zlepšujícího se stavu provozního personálu, především řidičů autobusů, přičemž za hlavní město bylo zahájení těchto prací odsouhlaseno panem náměstkem Hřibem,“ sdělil mluvčí.Minulý měsíc byla dokonce provedena za účasti zástupců městských organizací, policie a dotčených radnic speciální jízda autobusu, aby se zmapovala aktuální dopravní situace v okolí tunelů a definovaly problémy, které je pro možnost zprovoznit podobnou autobusovou linku nutné vyřešit.
„V oblasti dostupných odstavů na konečných, konkrétního vedení trasy, potřeby vyznačení nových vyhrazených jízdních pruhů pro autobusy a z hlediska nutnosti nasazení nových preferenčních opatření na světelně řízených křižovatkách je tedy projekt nyní teprve ve fázi zadání,“ podotkl Drápal.
Jako nejpravděpodobnější se podle něj aktuálně diskutuje možnost vedení nové metropolitní linky v úseku Dejvická – Hradčanská – Kuchyňka – Vychovatelna – Kobylisy – Podhajská pole – Sídliště Čimice. Z hlediska parametrů provozu by šlo o páteřní linku, která v Praze standardně jezdí v intervalu 6 až 8 minut ve špičkách, 15 minut kolem poledne i o víkendech a 20 minut pozdě večer.
„Předpoklad zavedení linky je nyní zhruba ve druhém pololetí roku 2026. Pokud by se však k tomuto datu nepodařilo plně vyřešit realizaci preferenčních opatření, která zajistí, že linka bude moci jezdit co nejvíce pravidelně i během četných regulací automobilové dopravy v tunelovém komplexu Blanka, k zahájení provozu takové linky nedojde,“ dodal mluvčí.
Že je možnost zavedení autobusové linky skrz tunelový komplex Blanka na začátku příprav, potvrdil nyní i náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). „Projekt jsem podpořil a vítám, že díky lepší personální situaci v dopravním podniku může Ropid rozpracovat konkrétní varianty. Pokud vše půjde podle plánu, nová linka by mohla výrazně zlepšit spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8,“ sdělil.„Nutno dodat, že spuštění takového provozu by ale v každém případě bylo podmíněno zajištěním adekvátních preferenčních opatření pro autobusovou dopravu,“ dodal. Tato opatření nespecifikoval, jako pravděpodobné řešení se jeví vyhraněné pruhy pro autobusy, což by zhoršilo průjezdnost pro auta.
Praha 6 úvahy o zavedení autobusové linky v Blance vítá. „Doufáme, že linka mezi Prahou 6 a Prahou 8 vyjede v co nejkratší možné době, aby zkrátila lidem cestování MHD. Jsme rádi, že tunelbus má podporu magistrátu, Ropidu i dopravního podniku,“ uvedl radní pro dopravu šesté městské části Ondřej Matěj Hrubeš (ODS).
Aby zavedlo autobusovou linku vedoucí Blankou, vyzvali hlavní město loni svým usnesením zastupitelé Prahy 8