Podobu vysokorychlostní trati v Praze může ovlivnit i veřejnost
4. ledna 2024 08:14
Ať už jsou to brownfieldy, vyloučené lokality, nebo znečištěné životní prostředí – pomocí pocitové mapy mohou lidé Správě železnic sdělit, co je v jejich lokalitě trápí. Do mapy lze zanést třeba i špatnou dopravní dostupnost, nebezpečnou dopravu, nebo naopak ukázat, co si v obyvatelé v území přejí zachovat či posílit. Jde také o cenné přírodní lokality či místa setkávání. Pocitová mapa tak podpoří i možnosti nových cyklostezek, chodníků nebo hřišť. Všechny zanesené podněty Správa železnic následně zohlední při vytváření urbanistické studie a návrhu železničních tratí.
V rámci pilotního provozu je k dispozici pocitová mapa pro 12kilometrový úsek VRT mezi Prahou-Vršovicemi a Prahou-Běchovicemi, který naváže na projektovanou VRT Polabí spojující Prahu-Běchovice s Poříčany. Ta vlakům umožní zajíždět do pražského uzlu a obsloužit stávající nádraží.
Pocitová mapa je součástí nového přístupu k projektování VRT. Architekti a urbanisté začnou svoji práci tím, že zmapují vztahy v území spolu s jednotlivými záměry (například výstavby bytů nebo zřízení nového parku) a zasadí novou trať do celkového kontextu. Získané podněty tak nejsou reakcí na konkrétní podobu projektu (nová trať na mostě, náspu či v tunelu), ale slouží pro lepší pochopení potřeb místních obyvatel. Teprve pak se pustí do práce projektanti. Spolu s týmem urbanistů připraví varianty vedení trati tak, aby co nejlépe prošly územím a přinesly i další pozitivní efekty v okolí trati.
Pocitovou mapu najdete na tomto odkazu: Pocitová mapa VRT Praha (pocitovemapy.cz). Její vyplňování bude možné do konce letošního ledna, vyhodnocení pak bude k dispozici na stejném odkazu během února.