
Podobu Vrchlického sadů před hlavním nádražím určí soutěž, výsledky budou za rok
15. dubna 2020 09:00
Vrchlického sady, kterým je nelichotivě přezdíváno pražský Sherwood, dostanou novou podobu včetně nové tramvajové trati. Park, který leží vedle hlavního nádraží, bude revitalizován a jeho zpracovatele vybere Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v takzvaném soutěžním dialogu.
„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes nádraží,“ uvedl 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (TOP 09).
Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále před prostorem nové odbavovací haly hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, kde by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova. Trasování musí ještě schválit pražští zastupitelé. Kdy stavba začne, není jasné.
„Po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).Z dopravního hlediska má podle něj nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. „Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, hlavního a Masarykova,“ dodal Scheinherr.
Zatímco stavbu kolejí bude mít na starosti dopravní podnik, Praha 1 zároveň již roky plánuje celkovou revitalizaci parku před nádražím, který je mezi Pražany znám pod přezdívkou Sherwood a koncentrují se v něm lidé bez domova a drogově závislí. Cílem schválené soutěže je oba záměry zkoordinovat.
Financování obou projektů má zůstat odděleno, takže DPP zaplatí stavbu trati a městská část úpravy v parku. Magistrát by podle materiálu mohl Praze 1 přispět účelovou dotací.

Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.
„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětlil volbu výběrového řízení ředitel IPR Ondřej Boháč.