dnes
Úterý - obcasny-dest
16°C
zítra
Středa - jasno
23°C
pozítří
Čtvrtek - skorojasno
25°C
Podobu Vrchlického sadů před hlavním nádražím určí soutěž, výsledky budou za rok
Tramvajová trať povede v parku před odbavovací halou hlavního nádraží. Foto: archiv

Podobu Vrchlického sadů před hlavním nádražím určí soutěž, výsledky budou za rok

Hlavní město uspořádá soutěž na podobu úprav Vrchlického sadů u hlavního nádraží spojených s plánovanou stavbou tramvajové trati, která má přes park vést. Bude mít formu soutěžního dialogu, při kterém se do přípravy s projektanty zapojí odborníci a zástupci magistrátu, dopravního podniku, Prahy 1 a dalších zainteresovaných stran. Stejnou formu už město použilo při hledání projektu rekonstrukce Karlova náměstí. Soutěž, jejíž výsledky by měly být známé v květnu příštího roku, včera schválili pražští radní.

Vrchlického sady, kterým je nelichotivě přezdíváno pražský Sherwood, dostanou novou podobu včetně nové tramvajové trati. Park, který leží vedle hlavního nádraží, bude revitalizován a jeho zpracovatele vybere Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) v takzvaném soutěžním dialogu.

„Lokalita Vrchlických sadů je v současnosti pouze místem, kterým lidé rychle procházejí, když směřují na nádraží. Naším cílem je vytvořit ze současného stavu park, kde se Pražané nejenom nebudou bát, ale budou zde chtít trávit i volný čas. Nové řešené by tak mělo přispět i k dalšímu propojení města přes nádraží,“ uvedl 1. náměstek primátora pro oblast územního rozvoje Petr Hlaváček (TOP 09).

Cílem revitalizace je také realizovat novou tramvajovou trať mezi zastávkami Muzeum a Bolzanova. Nová tramvajová trať by dle podkladu pro spolu projednávanou změnu územního plánu měla vést ulicemi Wilsonovou, Politických vězňů a Washingtonovou, dále před prostorem nové odbavovací haly hlavního nádraží ve Vrchlického sadech a dále ulicí Opletalovou, kde by se měla připojit do stávající tramvajové trati v křižovatce Opletalova x Bolzanova. Trasování musí ještě schválit pražští zastupitelé. Kdy stavba začne, není jasné.

„Po vzoru západních měst dáme sice trať do parku, ale díky architektonické soutěži a výslednému řešení týmu urbanistů, dopravních inženýrů i krajinářských architektů budou společně dobře fungovat, tvořit komplexní celek a přestupy na různé druhy dopravy budou blíž k sobě,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Z dopravního hlediska má podle něj nová tramvajová trať obrovský potenciál. Ulehčí předimenzované dopravě v centru Prahy v ulicích Jindřišská a Vodičkova. Zajistí přímé napojení největšího nádraží v Česku na tramvajovou síť, jako tomu bylo v minulosti. „Přidanou hodnotou je také spojení dvou vlakových nádraží v centru, hlavního a Masarykova,“ dodal Scheinherr.

Zatímco stavbu kolejí bude mít na starosti dopravní podnik, Praha 1 zároveň již roky plánuje celkovou revitalizaci parku před nádražím, který je mezi Pražany znám pod přezdívkou Sherwood a koncentrují se v něm lidé bez domova a drogově závislí. Cílem schválené soutěže je oba záměry zkoordinovat.

Financování obou projektů má zůstat odděleno, takže DPP zaplatí stavbu trati a městská část úpravy v parku. Magistrát by podle materiálu mohl Praze 1 přispět účelovou dotací.

Hlavní město se rozhodlo vybrat zpracovatele v takzvané soutěžním dialogu, do nějž budou zapojeni odborníci na stěžejní témata. Po přihlášených týmech bude požadována taktéž vysoká odbornost ve složení: krajinářský architekt, architekt a dopravní inženýr se specializací na tramvajové tratě.

Jako podklad pro soutěžní dialog bude mimo jiné sloužit i antropologické šetření, participace s místními provozovateli, dendrologický průzkum a hlukové prověření tramvajové tratě.

„V průběhu přípravy vedení tramvajové trati přes Vrchlického sady se ukázalo nezbytné řešit tento prostor jako celek, nikoli jako samostatné oddělené projekty. Jednotlivá témata – krajinářská, dopravní, sociální, urbanistická nebo památková, jsou totiž úzce propojená. Proto je vhodné vybrat zpracovatele formou řízení, ve kterém budou účastníci řešit dohromady jak prostor parku, tak i tramvajovou trať,“ vysvětlil volbu výběrového řízení ředitel IPR Ondřej Boháč.


Tutto Italiano v Praze 5

Včera v 16:08

Praha 5 a Společnost přátel Itálie Praha zvou 20. srpna na akci plnou pohody, dobrého jídla a pití s typicky italskou atmosférou a bohatým doprovodným programem.

Volnofest v Parku U Čeňku

Včera ve 12:12

Hravé odpoledne pro celou rodinu v parku U Čeňku v sobotu 2. září 2020. Pro děti bude připrava nabídka na trávení volného času.

Bouřka zkomplikovala v Praze provoz na čtyřech nádražích

2. srpna 2020 ve 21:38

Bouřka, která dnes vpodvečer zasáhla hlavní město, zkomplikovala provoz na celkem čtyřech velkých pražských nádražích. Kvůli výpadku dodávek elektřiny byl zastaven na půl hodiny provoz některých vlaků.

Zákaz rozdělávání ohňů na rizikových místech v Praze končí

2. srpna 2020 ve 21:11

Na základě informace vydané dnes Českým hydrometeorologickým ústavem končí platnost nařízení týkajícího se zákazu rozdělávání ohňů na místech zvýšeného nebezpečí vzniku požáru na území Prahy v pondělí 3. srpna 2020 v 02:00 hodin. 

Praha 6 připomene Den romského holocaustu

1. srpna 2020 v 16:51

Městská část se připojuje 2. srpna k uctění památky obětí romského holocaustu vyvěšením romské vlajky na budově úřadu Prahy 6. 

Další články
Nahoru