Dnes Středa - polojasno 7°C
Zítra Čtvrtek - polojasno 11°C
Středa 5. 10. 2022
Svátek má Eliška
Zpravodajství
Aktuální zprávy z hlavního města
Podle hustoty dopravy si Libeňský most sám reguluje intenzitu osvětlení
Libeňský most. Foto: Jan Puci

Podle hustoty dopravy si Libeňský most sám reguluje intenzitu osvětlení

Na Libeňském mostě byl na začátku prázdnin instalován detektor průjezdu aut. Ten umí na základě hustoty dopravy automaticky regulovat úroveň osvětlení. V době, kdy přes most žádné tramvaje a automobily nejezdí, intenzita svícení postupně klesá. To umožňuje snížit náklady na osvětlení mostu i zátěž pro životní prostředí. Server Pražský patriot o tom informoval Martin Drozd z městské společnosti Technologie hlavního města Prahy (THMP).  

Současný model je nastavený tak, že do večerní osmé hodiny osvětlení funguje na stoprocentní výkon. Ten po osmé začne postupně klesat, až se v deset hodin ustálí na 50 procentech původní hodnoty. Na těch v průběhu noci i zůstane, pokud hustota dopravy nepřekročí stanovený limit.

Pokud detektor zaznamená na mostě hustší provoz, osvětlení automaticky stoupne na maximální výkon. „Množství vozidel se počítá v přibližně desetiminutových intervalech, pokud tedy po mostě projede kolona dvaceti aut, neznamená to, že se ihned zvýší i úroveň osvětlení,“ sdělil pražský radní Jan Chabr (TOP 09).

Pracovníci společnosti THMP aktuálně pilotní projekt testují. Budou zkoušet i jiné modely svícení, ať už co do délky intervalů načítání dopravy nebo úrovně svícení v době, kdy na mostě žádná vozidla nejezdí.

„Otestované řešení potom můžeme libovolně replikovat i v jiných lokalitách, kde jsou již instalována LED svítidla a chytrá zapínací místa. Vždy samozřejmě v intencích závazných norem, podle kterých na komunikacích svítíme,“ upřesnil předseda představenstva THMP Tomáš Jílek.

Podle radního Chabra byl most připraven na nasazení modelu takzvaného dynamického řízení svícení už před rokem a půl. „V té době totiž společnost THMP osvětlení na Libeňském mostě kompletně obnovila. Most dostal moderní LED svítidla, chytré zapínací místo, kompletně novou elektroinstalaci, kabely i svorkovnice. Z původních betonových kandelábrů tehdy zároveň pracovníci městské společnosti odstranili ocelovou konstrukci, která na ně byla instalována v sedmdesátých letech minulého století, a výrazně tak ulevili statické zátěži stožárů,“ doplnil radní.


Autor: Karel Netolický
Další články
Nahoru