Dnes Úterý - jasno 10°C
Zítra Středa - oblacno 15°C
Úterý 19. 3. 2024
Svátek má Josef
Nabídka pro inzerenty
Inzerujte na serveru www.prazskypatriot.cz za zvýhodněné ceny.
Nezvyklost večerní Prahy: Zatímco aut jezdí nyní o třetinu méně, po dvacáté hodině provoz nečekaně stoupl
Provoz v tunelovém komplexu Blanka. Ilustrační foto: archiv

Nezvyklost večerní Prahy: Zatímco aut jezdí nyní o třetinu méně, po dvacáté hodině provoz nečekaně stoupl

Automobilová doprava v Praze klesla třetí březnový týden oproti polovině února v centru o 34,8 procenta a ve zbytku metropole o 29,2 procenta. Ve srovnání s druhým březnovým týdnem to znamená pokles o dalších zhruba 30 procentních bodů. Hromadnou dopravu pak využívá až o 80 procent méně cestujících než před koronavirovou krizí. Informace uvedl pražský magistrát na základě dat od Technické správy komunikací (TSK) a dopravního podniku (DPP).

Hlavní město v posledních týdnech detailně sleduje vývoj dopravní situace po vyhlášení nouzového stavu 12. března. TSK pomocí telematických zařízení sleduje pohyb a intenzitu automobilové dopravy po městě, cyklosčítače dále měří počet cyklistů a DPP sleduje pohyb a přesnost tramvají pomocí GPS, infrasignálů a pomocí sčítačů v metru i počty cestujících.

„Celkově se pohyb lidí po městě utlumil na minimum. Lidé jsou zodpovědní a po městě cestují minimálně. S vyhlášením nouzového stavu nebyl propad tak rapidní, ale po zákazu pohybu osob bylo vidět velké snížení počtů cest Pražanů po městě,“ řekl náměstek pražského primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr. 

Co se individuální automobilové dopravy týče, celkově se v Praze pohybuje oproti normálu přibližně o třetinu řidičů méně. V centru města se jedná o úbytek 34,8 procenta a ve zbytku města pak o 29,2 procenta. Největší úbytek v centru města se pak týká oblasti okolo nábřeží Ludvíka Svobody, a to o více jak polovinu. Z původních zhruba 35 000 aut se provoz snížil na asi 16 000 průjezdů denně.

Podobná situace je i na páteřních komunikacích, kromě Evropské ulice se snížil provoz i v ulici V Holešovičkách z 90 000 až 100 000 na 60 000 aut denně. „Zajímavostí je, že se o dvě až tři hodiny posunuly ranní a odpolední špičky. Ráno jsou mezi devátou a dvanáctou hodinou a večer mezi čtvrtou a osmou hodinou. Další zajímavostí je, že i přes celkový třetinový úbytek cestování autem po Praze jsme mezi osmou a devátou večerní hodinou zaznamenali větší provoz než normálně,“ popsal dále Adam Scheinherr.

U městské hromadné dopravy je pak rozdíl oproti standardní situaci nejmarkantnější. Celkově ubylo cestujících v různých prostředních MHD o 70 až 80 procent. „Po zavedení opatření v souvislosti s nouzovým stavem se výrazně snížil počet přepravených osob. Například u metra se jedná o pokles až o osmdesát procent cestujících. Obvykle využívá metro asi 1,3 milionu lidí denně, v těchto dnech je to něco málo přes dvě stě tisíc, byť pomalu zaznamenáváme vzestupnou tendenci,“ uvedl náměstek Adam Scheinherr.

Pokles automobilové dopravy navíc přispěl k rychlejší a plynulejší tramvajové a autobusové dopravě v Praze. Celkově kleslo procento zpožděných spojů o přibližně 10 procent.

Pražané naopak pro cesty po městě využívají ve větší míře alternativní prostředky, nejvíce kola. Sčítací sloup v Podolí například zaznamenal o 21 procent více cyklistů než v loňském březnu. Celkově v týdnu mezi 16. a 22. březnem na kolo nasedlo o polovinu více lidí než ve stejném týdnu v loňském roce.

V Praze byla také pro zdravotníky, lidi mířící na odběry, sociální pracovníky, policisty nebo hygieniky vyhrazena místa pro jejich pohodlné parkování. Ve výsledku se jedná o 339 speciálních dočasných parkovacích míst. Nejvíce je jich vyhrazeno pro zdravotníky a hygieniky.


Autor: Jan Puci

Vlakem na Evropskou ligu do Edenu

13. března 2024 v 10:56

České dráhy (ČD) ve čtvrtek 14. března posílí spoje do pražského Edenu, kde se bude od 18:45 odehrávat zápas osmifinále Evropské ligy, ve kterém se utkají SK Slavia Praha a AC Milán.  

Další články
Nahoru