
Počet vozů taxi v Praze prudce roste, město je chce regulovat
27. února 2025 07:54
Podle dat prezentovaných koordinátorkou pražského plánu mobility Markéty Braun Kohlové pražský magistrát loni evidoval téměř 16 000 registrací vozidel taxi, což zahrnuje standardní i alternativní taxislužby typu Uber nebo Bolt. Ještě v roce 2010 to přitom byly necelé 2000. Počet je navíc podle koordinátorky reálně ještě vyšší, protože v metropoli jezdí i vozy registrované v jiných krajích.
Od roku 2010 byl podle Braun Kohlové meziroční růst počtu vozů asi 24 procent, od konce pandemie koronaviru se pak zvýšil na více než 50 procent, což podle koordinátorky nekopíruje jiné faktory ovlivňující dopravu v metropoli. „Roste velmi výrazně stáří vozů," doplnila koordinátorka. Do roku 2017 se podle ní průměrné stáří vozidel taxi snižovalo až na čtyři roky, poté však začalo růst a loni dosáhlo hodnoty 10,5 roku.
To má podle zástupců magistrátu negativní vliv na ovzduší, a to i proto, že vozy taxi denně po městě najezdí výrazně více kilometrů než jiná auta. Ovzduší v Praze navíc podle Braun Kohlové nyní těsně splňuje zákonné limity, které se však mají podle evropských směrnic od roku 2030 snížit na polovinu.
Navrženým řešením je postupná regulace vozů taxi. Podle toho by od ledna 2029 mohly jako taxislužba jezdit jen vozy s emisní normou 6d, což bude v té době odpovídat maximálnímu stáří šesti let.
Od září roku 2029 by pak v případě schválení řešení mohly vozy taxi využívat jen elektrický nebo vodíkový pohon. Obcím podobnou regulaci umožňuje stanovit formou vyhlášky zákon o silniční dopravě, magistrátní úředníci nyní připravují příslušný materiál do rady. Finálně by vyhlášku muselo schválit městské zastupitelstvo.