Po výhybkách z Prahy budou jezdit tramvaje až na Novém Zélandu
4. února 2024 12:40
K podpisu smlouvy mezi MOTAT a Pražskou strojírnou došlo v září loňského roku, termín dodání byl stanoven na 15. května 2024. Předmětem zakázky jsou dvě výhybky včetně přestavníků.
Z technického hlediska jsou dodávané výhybky unikátní tím, že jsou dvojrozchodné, a navíc blízkostí obou rozchodů. Kromě standardního rozchodu 1435 milimetrů umožňují jízdu i tramvajím s rozchodem 1219 milimetrů. Namísto standardního jednojazykového řešení výměn budou výhybky obsahovat tři čepové jazyky.
„Vzhledem k místním podmínkám muzea, kde tratí projíždí tramvaje i z velmi vzdálených historických období, se nám jednojazykové řešení výměn, které se v této situaci obvykle volí, nezdálo příliš bezpečné. Nabídli jsme proto zákazníkovi bezpečnější řešení pomocí tří čepových jazyků, které přijal, řekl Masarovič.
Pražskou strojírnu coby dodavatele kolejových řešení doporučil svým novozélandským partnerům dopravní podnik australského města Melbourne. Ten patří mezi dlouholeté obchodní partnery Pražské strojírny a je jedním z jejích nejvýznamnějších odběratelů.
Prvotní poptávka na výrobu výhybek pro MOTAT tak přišla právě od DP Melbourne. Detaily zakázky už si pak ale řešilo muzeum samo.„Vzhledem k malé zkušenosti s výhybkářskou terminologií na Novém Zélandu i s ohledem na výrazný časový posun nebyla obchodní jednání úplně snadná. I díky našim bohatým zkušenostem z mnoha dalších světových trhů jsme ale nakonec vše zvládli ke vzájemné spokojenosti,“ nastínil úskalí obchodních jednání přes půl světa Robert Masarovič.
Muzeum dopravy a technologií (MOTAT) v novozélandském Aucklandu vzniklo v šedesátých letech 20. století. MITAT se mimo jiné stará o flotilu tramvají, které původně jezdily ve městech na Novém Zélandu a v Austrálii.
Kromě řady elektrických tramvají zahrnuje sbírka i rarity jako je dvoupatrová tramvaj, či vzácná parní tramvaj. Jednotlivé expozice muzea propojuje přibližně dva kilometry dlouhá trať sloužící k přepravě návštěvníků.
Zakázka pocestuje z Prahy do Aucklandu kontejnerovou přepravou, kterou si bude zajišťovat zákazník sám.